שוק ההון    

ביטוח ישיר עם רווח זעום של 2.1 מיליון שקל ברבעון הרביעי

הצמצום ברווח הוא תוצאה של ירידה חדה בהכנסות מהשקעות ברבעון הרביעי, שהתאפיין בירידות חדות בשווקים

חברת הביטוח אי.די. איי (המחזיקה בביטוח ישיר) מפרסמת את התוצאות של שנת 2018 והיא חברת הביטוח הראשונה שעושה כך. אם התוצאות מרמזות על יתר חברות הביטוח, המצב רחוק מלהיות חיובי.

ביטוח ישיר סיימה את 2018 עם רווח כולל של 174 מיליון שקל, ירידה של 13% לעומת 2017, בעיקר בשל רבעון רביעי חלש שהסתיים עם רווח זעום של 2.1 מיליון שקל – ירידה של 96% לעומת הרבעון המקביל ב-2017.

הצמצום ברווח הוא תוצאה של ירידה חדה בהכנסות מהשקעות ברבעון הרביעי, שהתאפיין בירידות חדות בשווקים. החברה ספגה גם מירידה בתוצאות החיתומיות בענפי ביטוח הרכב חובה, בריאות וענפי הרכוש שקוזזו בחלקן על ידי שיפור משמעותי ברווח החיתומי בענף רכב מקיף.

הפרמיות ברוטו הסתכמו ב-2.6 מיליארד שקל, עלייה של 8% לעומת 2018. הפרמיות ברבעון הרביעי עמדו על 600 מיליון שקל, עלייה של 4% לעומת 2018 – הצמיחה נובעת מעלייה במספר הלקוחות ובהיקפי הפעילות שקוזזה בחלקה על ידי ירידת תעריפים בענף רכב מקיף.

ביטוח ישיר מנוהלת בחצי השנה האחרונה על ידי קובי הבר, שהחליף  את המנכ"ל רביב צולר. לחברה עלייה חדה בהוצאות – הוצאות המכירה, הנהלה וכלליות הסתכמו ב-2018 ב-524 מיליון שקל, עליה של 21% לעומת 2017. ברבעון הרביעי הסתכמו ההוצאות ב-151 מיליון שקל, זינוק של 33%.

בביטוח ישיר מסבירים את העלייה בהוצאות בהיקף הפעילות הגדל ובעלייה במספר הלקוחות נטו, לרבות עלייה בהוצאות השכר – הכוללות מרכיב חד פעמי בשל תחלופת מנהלים בכירים. כמו כן נרשמה עלייה בהוצאת הפחת בשל מערכות טכנולוגיה חדשות, עלייה בתשלום עמלות לשותפים עסקיים בשל הגדלת בפעילות, לצד התרחבות שיעור הביטולים בענפי ביטוח החיים והבריאות ועלייה בהוצאות השיווק בשל שינויים בסביבה התחרותית.

העלייה בהוצאות, בדגש על הוצאות השיווק, נובעת מהתחרות הגוברת בענף הביטוח הכללי, עקב כניסת שחקניות ביטוח ישירות חדשות ודיגיטליות כמו ליברה של אתי אלישקוב וכן ווישור של אמיל וינשל. וגם חברות הביטוח המסורתיות החלו למכור ביטוחים ישירים..

 

בעוד שאצל ביטוח ישיר החשיפה לשוק ההון קטנה יחסית, אצל חברות הביטוח הגדולות עם תיקי הנוסטרו המשמעותיים שלהן (בדגש על מגדל וכלל ביטוח), השפעת הפסדי ההשקעות ברבעון הרביעי צפויה להיות משמעותית הרבה יותר.

ביטוח ישיר – העלאת מחירי הפרמיות הביאה לגידול של 17% בהכנסות ל-67 מיליון שקל