רכב ותחבורה    

ביטול חניה כחול לבן – הדרך להתמודד עם הפקקים ומצוקת החניה

פחות חניה בתל אביב –  בעולם כבר מבטלים תקני חניה, מעלים מחירי חניה בתשלום ומבטלים חניות חינם לתושבים לטיפול בפקקים, בתל אביב עדיין מתמהמהים

"רק אחרי שיהיה כאוס יקבלו את ההחלטות הקשות והלא פופולריות לטפל בבעיית הפקקים". כך אמר  מנחם לייבה, מנכ"ל עיריית תל אביב, בכנס של פיוצ'ר מוביליטי  לחדשנות תחבורתית.

פתרון לא פופולרי כזה הוא פתרון שמוצע על ידי עיריית תל אביב ונדחה על ידי שר התחבורה ישראל כץ. העירייה מציעה להפקיע מסלולים בכבישים בין-עירוניים בגוש דן לטובת נתיבים לתחבורה ציבורית בלבד. לייבה האשים את שר התחבורה בהחלטה פופוליסטית המכוונת לאלקטורט של בעלי המכוניות.

אך גם ראש העיר תל אביב לא נוקט פעולות לצמצום הפקקים שיש להן מחיר בדעת הקהל.  כך אינו מבטל את חניית החינם של תושבי תל אביב או את החניה בכחול-לבן.  המטרה של החרפת מצוקת הנחיה היא בעיר היא לגרום לתושבים לוותר על המכוניות הפרטיות שלהם, צעד שחולדאי אפילו לא שוקל.

המצב שבו יש חניה חינם לתושבי העיר או חניה מוזלת באזורים מסוימים בכחול לבן גורם לכך שכל החניות תפוסות במרבית היום על ידי תושבי העיר.

החניות התפוסות על ידי התושבים מצרות את הכבישים ומאטות את התנועה בהם, כך שמדובר במשאב ציבורי ששוייו מיליארדי שקלים. במקומן אפשר להקים נתיבים לתחבורה ציבורית או לאופניים שמקלים את גודש התנועה.

בעולם כבר פועלות ערים לצמצום החניות בכחול-לבן באמצעות עליית מחירי המדחנים, תקני הניה בעיר פוחתים ולא חונים בצירים ראשיים אלא רק ברחוות צדיים ובשכונות שקטות. חניה חינם בכל העיר כמו בתל אביב נדירה מאוד ואינה ישימה לאורך זמן.

לדברי אלבז, מנכ"ל פנגו, מחיר החניה בישראל נמוך מאוד בהשוואה לעולם. לא מתקבל על הדעת שחניה בתל אביב תעלה כמו בנהריה. יש לעבור לתשלום דיפרנציאלי לפי אזורי ביקוש.

בתל אביב אומנם מנסים לעבור לתשלום דיפרנציאלי, אבל רק עבור תושבים מבחוץ ולא עבור תושבי העיר המצביעים לעירייה. לדברי לייבה, תקני החניה בעיר מצטמצמים לטובת תחבורה ציבורית ונתיבי אופניים.

 

חניה בבניין משותף – מה צריך לדעת

כמה עולה חניה צמודה?