חדשות    

בית המשפט המחוזי בב"ש דחה עתירה נגד בניית שכונה בת 7 אלף דירות באופקים

DIMRI 11

בית המשפט המחוזי בבאר שבע נתן אור ירוק לבנייתה של שכונת ענק חדשה בעיר אופקים אשר תכלול כ-7 אלף  דירות. המושבים השיתופיים באזור – יתיר, כרמל ומעון הגישו עתירה לבית המשפט כנגד הוועדה למתחמים מועדפים לדיור, שר האוצר וקבינט הדיור אשר נדחתה על ידי בית המשפט.

המושבים וכן החברה החקלאית המשותפת שלהם "גד"ש הר חברון" התנגדו להליכי תכנונה של השכונה החדשה, להיקפה ולהשלכות שלה על האזור בו היא עתידה לקום. העותרים טענו נגד חוקיות ההכרזה על הקרקעות כמתחם לתוכניות דיור מועדפות – שמשמעותה קידום תכנוני מואץ – משום שלטענתם מהלך זה כרוך בהריסת "אלפי דונמים חקלאיים פוריים ומניבים".כמו כן טענו העותרים שבאופקים ישנן תוכניות בינוי שעדיין לא מומשו והטילו ספק בחוקיותו של הוותמ"לים עצמם.

השופטת רז-לוי קבעה בהחלטתה כי "החלטת הוותמ"ל באישור התוכנית – במיוחד אחרי הפחתה של מספר משמעותי של יחידות דיור (התוכנית המקורית כללה כ-10 אלפים יחידות דיור – י"ד) ומתן גמישות תכנונית בשל הצורך בהמשך עיבוד הקרקע – הינה החלטה מאוזנת, העולה בקנה אחד עם המדיניות התכנונית הכוללת, היא אינה חורגת ממתחם הסבירות ואין מקום להתערב בה".

עוד אמרה השופטת כי "במסגרת ההליך התכנוני נשמע קולם של העותרים, נשקלו בכובד ראש הטענות שהועלו על ידם, והפגיעה הנטענת בהם, ובשים לב לאמור, צומצמה באופן משמעותי הפגיעה בעותרים והיקפה, והכל כדי לאפשר את המשך העיבוד החקלאי באותו אזור". רז-לוי הדגישה בהקשר זה כי "למרות שההכרזה על המתחם המועדף לדיור הייתה על 13,000 דונם, צומצם שטח התוכנית ל-7,000 דונם וגם הופחת מספר יחידות הדיור שאושרו וחלק הושאר לתכנון עתידי, כדי להותיר מרחב תמרון".

באשר לפגיעה בשטחים חקלאיים אמרה השופטת כי

בכל הנוגע לטענות אודות פגיעה בשטחים החקלאיים, ציינה השופטת כי "במסגרת ההליך התכנוני נשמע קולם של העותרים, נשקלו בכובד ראש הטענות שהועלו על ידם, והפגיעה הנטענת בהם, ובשים לב לאמור, צומצמה באופן משמעותי הפגיעה בעותרים והיקפה, והכל כדי לאפשר את המשך העיבוד החקלאי באותו אזור". רז-לוי הדגישה בהקשר זה כי "למרות שההכרזה על המתחם המועדף לדיור הייתה על 13,000 דונם, צומצם שטח התוכנית ל-7,000 דונם וגם הופחת מספר יחידות הדיור שאושרו וחלק הושאר לתכנון עתידי, כדי להותיר מרחב תמרון".