חדשות    

בנייה ירוקה זה חובה

בסוף השבוע ועדת המשנה למועצה הארצית לתכנון ובנייה  המליצה למועצה הארצית לתכנון ובנייה לאמץ תקן בנייה ירוקה לכל הבנייה החדשה בישראל. במקרה שההמלצה תאושר, היא תחול בהדרגה בין השנים 2021 ועד 2025.".

התקן הישראלי לבנייה ירוקה, ת"י 5281, הוא תקן העוסק בכל תחומי הבנייה ומתייחס למגוון שיטות תהליכים, חומרים ומוצרים וכן לכל מהלך חיי הבניין – תכנון, פיתוח השטח, ביצוע הבנייה, תמיכה ותחזוקה. השיטה שלפיה פועל התקן היא שניתן לצבור נקודות בנושאים שונים לקבלת תו על ידי מכון התקנים. בניין יכול לקבל דירוג מכוכב אחד (הבסיסי ביותר) ועד חמישה כוכבים (דירוג מצטיין). עד עתה התקן היה וולונטרי, ולמרות שעברו 15 שנים מאז שהגו אותו, נבנו לפיו רק כ-1,000 בנייני מגורים, משרדים ומבני ציבור בכל הארץ. (ראו הרחבה: הבנייה הירוקה צפויה להפוך לתקן חובה: מה ההשלכות על השוק?

יו"ר התאחדות האדריכלים, דוד קנפו: "זה צעד בכיוון הנכון. יחד עם זאת אנחנו צריכים לקחת בחשבון שבנייה ירוקה זה לא רק עמידה בתקן היבש. כלומר, אסור לנו לראות בתקן איזה סטנדרט מספק. נגמר העידן שבו הבניין הוא יצור מפונק שמחובר למים, חשמל וביוב. אנחנו חייבים לעבור לבניין חכם ועצמאי, אקטיבי ולא פסיבי, שיודע לארגן לעצמו את האנרגיה. רק בצורה כזאת נקטין את האימפקט של הבנייה על הסביבה".

ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מסר: "ההתאחדות מלווה את הדיונים בנושא התקינה הירוקה מיומה הראשון ולאורך כל הדרך תמכה בהפיכתה למחייבת. אנו דורשים, כי חובת הבנייה בתקן הירוק תחול על כולם. המדינה, הרשויות המקומיות וכל הגופים הציבוריים הבונים כיום בישראל צריכים להוביל את הבנייה הירוקה ואין מקום לוותר להם על חובת העמידה בתקינה הזו. בסופו של יום, גני הילדים ובית הספר של הילדים של כולנו, המשרדים, המפעלים ושאר המבנים שבהם אנחנו עובדים ומבלים חלקים גדולים מכל יום, צריכים להיות הראשונים שיבנו בבנייה ירוקה ואיכותית. אנחנו מצפים מהמדינה להיערך מראש לעומס על מעבדות ומכוני בדיקה על מנת שלא יהוו צוואר בקבוק תכנוני, ומצפים ממנה ומהרשויות המקומיות לעמוד בהתחייבות וליצור מערכת תמריצים לקידום בנייה ירוקה גם לקבלי ציון שני כוכבים ומעלה בתקן הירוק".

האם בנייה ירוקה משתלמת לטווח הארוך?

";המדינה לא משקיעה בבנייה ירוקה";