חדשות    

בניסיון להקל על מצוקת הדיור בת"א: אלה שתי ההחלטות החדשות שקיבלה העירייה

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי. צילום: תמר מצפי
מעודכן ל-08/2022

נכון לעכשיו, מחירי הדיור בישראל לא מתרשמים מהעלאות הריבית ומהצפי להאטה. אולי פה ושם יש כיסים של האטה, אבל זה בטח לא כולל את תל אביב, שם המחירים ממשיכים להרקיע שחקים.

בשל כך ממשיכה עיריית תל אביב לחפש פתרונות להקל על מצוקת הדיור בעיר, ולאחרונה (8.8.22), אישרה מועצת העירייה שתי החלטות חשובות הנוגעות לדיור בר השגה.

ההחלטה הראשונה נוגעת לעדכון קריטריוני הזכאות בפרויקטים בבעלות עירונית עם קביעת חמישה תנאים מצטברים: העדר בעלות על דירה; תושבי העיר; עמידה במבחן הכנסה;  בדיקת הון עצמי;  וקריטריון גיל (מינימלי). בנוסף, עודכן גובה שכר הדירה בפרויקטים בבעלות עירונית.  ההחלטה השנייה נוגעת לסמכות העיריה לקבוע כי שיעור ההנחה בדיור בהישג יד בקרקעות פרטיות יעמוד על 40%, שהוא השיעור  הגבוה ביותר שניתן לרשות מקומית לקבוע, בהתאם לחוק.

עיריית תל אביב-יפו מייצרת למעלה מעשור דיור בהישג יד ובמחיר מוזל, במגוון רחב של כלים בקרקע עירונית, בקרקעות מדינה ובקרקע פרטית. זוהי הרשות המקומית היחידה בישראל המקדמת דיור בהישג יד, כשנכון להיום קיימות בעיר כ-400 יחידות דיור בהישג יד במחיר מופחת  המאוכלסות בפועל על ידי מועמדים שעלו בהגרלה ועמדו בתנאי הזכאות, בפרויקטים שבגני שפירא, יסוד המעלה, מיכלאנג'לו, מידטאון, מגדל הצעירים ו-WE. אליהן יצטרפו בשנים הקרובות כ-10,500 יחידת דיור הנמצאות בשלבי תכנון וביצוע שונים.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "ההחלטות החשובות שהתקבלו היום במועצת העירייה, יצטרפו למדיניות הדיור העירונית שנעביר במועצה בקרוב. עיריית תל אביב-יפו תמשיך לעשות כל שביכולתה על מנת להנגיש דיור בהישג יד למשפחות הסובלות מיוקר הדיור. אני שב וקורא לממשלת ישראל להתגייס גם היא, ולאמץ את הצעת החוק שהגשנו לאחרונה לרגולציה על שכירות חופשית, שכן רק שילוב כוחות בין השלטון המקומי לממשלה יוכל להביא לשינוי אמיתי".

עדכון קריטריוני הזכאות לדיור בהישג יד וגובה שכר הדירה בפרויקטים בבעלות עירונית

בהתאם להחלטה, הזכאות לדיור בהישג יד תותנה בעמידה בחמישה תנאים מצטברים: העדר בעלות על דירה; תושבי העיר; עמידה במבחן הכנסה (עד למשתכרים מהעשירון ה-7, ובהתאמה למספר הנפשות במשק הבית), בדיקת הון עצמי, והורדת הגיל המינימאלי מ-27 ל-26 (בדומה לקריטריון הגיל שקבעה המדינה).

בהקשר זה חשוב להזכיר שגם המדינה, אשר עד כה קבעה שני קריטריוני זכאות בלבד, שכוללים העדר בעלות על דירה וקריטריון גיל, עומדת לאמץ בקרוב מבחני הכנסה. זאת, בהתאם לחוק ההסדרים האחרון אשר קבע כי עד חודש מאי 2023, על שר האוצר ושר הבינוי והשיכון להכליל מבחני הכנסה כתנאי נוסף לזכאות לדיור בהישג יד. בחוק גם נקבע כי על השרים להיוועץ עם המרכז לשלטון מקומי, אשר הסמיך את עיריית תל אביב-יפו, להשתתף בדיונים מטעמו. העירייה מאמינה כי מבחני הכנסה הם הכרח, ובלעדיהם – המשאב הציבורי והיקר הזה יהפוך למתנה לעשירים.

בנוסף, עודכן גם גובה שכר הדירה. מעתה ואילך, בפרויקטים שבבעלות עירונית שכר הדירה לא יעלה על 25% מהרף העליון של ההכנסה החודשית נטו של משקי הבית בעשירון ה-5, בהתאמה למספר הנפשות ולמספר החדרים בדירה.

גם כאן, פועלת העירייה בשונה מהמדינה, שקבעה כי שיעור ההנחה ייגזר משווי השוק של הדירה. בהקשר זה, סבורים בעירייה כי יש לפעול בדומה לערים אחרות בעולם אשר מחשבות את גובה שכר הדירה כנגזרת מההכנסה הפנויה של משקי הבית, שכן זוהי הדרך היחידה להבטיח כי לכל אותן משפחות יישאר די הצורך להוצאות החיוניות האחרות שלהן, כמו חינוך, בריאות, תרבות ועוד.

 שיעור ההנחה בדיור בהישג יד והקצאה לבני המקום בקרקעות פרטיות

תיקון 120 לחוק התכנון והבנייה מסמיך את העירייה לקבוע שיעור הנחה שנע בין 20% ל-40% ממחיר השוק. בשל מחירי הדיור הגבוהים, והתפיסה כי שכירות בעיר היא דרך חיים, שמשמשת משקי בית רבים הזקוקים ליציבות וביטחון לאורך שנים, הוחלט לקבוע את השיעור הזה על הרף הגבוה ביותר שניתן – 40% – בכל תוכנית שתכלול דיור בהישג יד.

בנוסף, החוק מאפשר לעירייה לקבוע כי 25% מקרב הזכאים שיעלו בגורל בהגרלות שתערוך העירייה לפרויקטים לדיור בהישג יד בקרקעות פרטיות יהיו בני המקום, כלומר – תושבי העיר, וכך ייעשה.

קורקינטים בתל אביב – הכל על אפליקציות הקורקינטים החשמליים