חדשות    

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי; מותיר מדיניות מרחיבה

קרנית פלוג שהתחילה לכהן כנגידת בנק ישראל ביולי 2013 מסיימת את תפקידה כנגידת בנק ישראל בנובמבר השנה, לא ניצלה את ההזדמנות האחרונה של להעלות את הריבית אשר עומדת על 0.1% מאז מרס 2013.

פעילים רבים בשוק ההון העריכו כי ייתכן שבנק ישראל ינצל את ההזדמנות כשהריבית של הבנק המרכזי בארה"ב הועלתה לפני מספר ימים.

בתוך כך הודיעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על ירידה באבטלה במשק ל-4.0% לעומת 4.1% בחודש יולי.

במקביל להודעה על הותרת הריבית על כנה מפרסם בנק ישראל גם תחזית מאקרו כלכלית בה הוא חוזה כי התוצר בישראל צפוי לצמוח ב-3.7% ב-2018, בדומה לתחזית הקודמת, וב-3.6% ב-2019, מעט גבוה מהתחזית הקודמת. בבנק ישראל חוזים כי האינפלציה בשנה הקרובה צפויה להסתכם ב-1.4%, בדומה לתחזית הקודמת. הריבית המוניטרית צפויה לעלות ל-0.25% ברבעון הראשון של 2019, וברבעון השלישי של 2019 היא צפויה לעלות שוב, ל-0.5%.

בנק ישראל הודיעה כי בכוונת הוועדה המוניטרית להותיר את המדיניות המרחיבה על כנה, כל עוד הדבר יידרש כדי לבסס את סביבת האינפלציה בתוך תחום היעד. בנק ישראל ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות באינפלציה, בכלכלה הריאלית, בשווקים הפיננסיים ובמשק העולמי, והוא יפעל להשגת יעדי המדיניות המוניטרית בהתאם להתפתחויות אלו.

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, התייחסה לדברים ואמרה: "בדיונים עסקה הוועדה בהרחבה בשאלת התנאים שיידרשו כדי שניתן יהיה להתחיל את תהליך הנסיגה מהמדיניות המאוד מרחיבה בה נקטנו בשנים האחרונות. הוועדה הגיעה למסקנה שתנאים אלו עדיין אינם מתקיימים במלואם, ולכן החליטה  להותיר את הריבית ברמה של 0.1%"

במחירי הדירות נבלמה מגמת הירידה שהחלה לפני כשנה. נמשכת העלייה בהיקף המשכנתאות החדשות, וריבית המשכנתאות נותרה יציבה. התחלות הבניה עלו ברבעון השני, אך היקפן עדיין מאוד נמוך – כך בהודעת בנק ישראל.

מבנק ישראל נמסר כי מאז החלטת הריבית הקודמת לא חל שינוי משמעותי בסביבת האינפלציה, על אף שהמדדים האחרונים היו מעט נמוכים מהצפוי: האינפלציה השנתית נמצאת בחלק התחתון של היעד, והציפיות לטווחים השונים נותרו באותה סביבה בה היו בעת החלטת הריבית הקודמת. יחד עם זאת, הוועדה המוניטרית מעריכה שהכוחות התומכים  בעליית האינפלציה ממשיכים לפעול; הסיכון העיקרי להתבססות האינפלציה ביעד הוא האפשרות לייסוף חד בשקל.

עוד מוסר בנק ישראל כי אומדנים ראשונים לפעילות ברבעון השלישי תומכים בהערכה שהמשק המשיך לצמוח בקצב נאה, וההאטה בקצב הצמיחה ברבעון השני הושפעה מגורמים זמניים. מגמת צמצום העודף בחשבון השוטף היא אינדיקציה נוספת להתרחבות הביקושים במשק. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק. על פי הערכת חטיבת המחקר, התוצר צפוי לצמוח ב-3.7% ב-2018 וב-3.6% ב-2019.

בבנק ישראל מסבירים כי תמונת המקרו של הכלכלה העולמית מוסיפה להיות חיובית, ובפרט בארה"ב, אך מדדים שונים מצביעים על אובדן המומנטום על רקע החרפת "מלחמת הסחר", עליית הסיכון הפוליטי באירופה, והתנודתיות בשווקים הפיננסיים של המשקים המתעוררים. ה-Fed צפוי להמשיך להעלות את הריבית; באירופה וביפן אינפלציית הליבה עדיין נמוכה והמדיניות המרחיבה נמשכת.

השקל שומר על יציבות יחסית ברמה מיוספת; לאחר החלטת הריבית האחרונה הוא התחזק אולם בהמשך הוא נחלש, ובסיכום התקופה חל ייסוף קל – כ-0.2% – במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי.