חדשות    

בנק ישראל התעורר – חושש מבועת אשראי צרכנית; דורש מהבנקים פרוט על הלווים

דודו זקן

הלוואות משקי הבית הולכות וגדלות; משפחות נחנקות ולא מסוגלות לגמור את החודש ומעמיסות הלוואות – הלוואות מהמערכת הבנקאית, הלוואות מחברות כרטיסי האשראי, מסגרת מחברת כרטיסי האשראי ועוד. אבל זו בועה, מתישהו צריך להחזיר את הכסף – מה יהיה אז?

הפיקוח על הבנקים התעורר, רגע לפני שדוד זקן עוזב את תפקידו. למה רק עכשיו דודו? למה זה לא היה בראש סדר העדיפויות שלך?

הפיקוח על הבנקים דורש מהבנקים להרחיב את הדיווח על הלוואות משקי הבית. החל מיוני 2016 הבנקים יעבירו מדי רבעון דוח מפורט על סיכון האשראי במגזר משקי הבית לפי רמת הסיכון של הלווים.

הדרישה הזו כך מוסרים בבנק ישראל היא על רקע הגידול בסיכון האשראי לאנשים פרטיים. סיכון זה עלה בשנים האחרונות ומדובר בסיכון משמעותי למערכת הבנקאית כולה.  סיכון האשראי מחייב את הצורך להרחיב את המידע המתקבל על הלקוחות. בהתאם לכך מתווספת הוראת דיווח – דוח רבעוני על סיכוני אשראי לאנשים פרטיים

במסגרת הדוח יחויבו הבנקים להעביר מדי רבעון (עדך שבוע לאחר פרסום הדוח הכספי) דוח המפרט את היקף החשיפה שלהם ללווים הפרטיים. הדוח המיוחד יכלול את היקף החשיפה לפי סוג הלווים. הלווים יחולקו לחמש קבוצות בהתאם לחוסן הפיננסי שלהם, שמורכב מהיקף ההכנסה והיקף הנכסים הפיננסיים שברשותם.

בכל קבוצה יפרטו הבנקים נתונים רבים לרבות היקף החשבונות שנמצאים בחריגה, היקף ההלוואות לרכישת רכב ששועבד לשם כך ישנן, היקף החשבונות ללא הכנסה קבועה, כמה אשראי הוא בפיגור של 90 יום ויותר, מסגרת עו"ש לא מנוצלת קיימת ועוד. נתונים אלו יעזרו לפיקוח על הבנקים  להבין עד כמה האשראי מסוכן, ועד כמה הדבר עלול לערער את יציבות הבנקים. מדובר בשינו משמעותי לעומת הדיווח כיום – נתונים כלליים על היקף ההלוואות, ללא פילוח על פי המצב הפיננסי של הלווים.

היקף האשראי למשקי הבית גדל באופן מהיר בשנים האחרונות – קצב של כ-6%-7% בשנה , והוא מסתכם במעל 110 מיליארד שקל בחמשת הבנקים הגדולים.