חדשות    

"בנק ישראל יכול לשאוב אופטימיות מקצב עליית המדד המשולב ומעוצמת שוק העבודה"

לאומי שוקי הון מפרסמים הבוקר סקירת מאקרו, ומעריכים כי "בנק ישראל יכול לשאוב אופטימיות מהעלייה בקצב עליית המדד המשולב והמשך העוצמה הניכרת בשוק העבודה"

לאומי שוקי הון מפרסמים הבוקר סקירת מאקרו, ומעריכים כי "בנק ישראל יכול לשאוב אופטימיות מהעלייה בקצב עליית המדד המשולב והמשך העוצמה הניכרת בשוק העבודה".

דודי רזניק מלאומי שוקי הון כותב כי השינוי באופן העברת החלטת הריבית שנערכה בשבוע שעבר "תפס" את השוק בצורה מפתיעה, תוך שהשוק מגלה רגישות רבה להתבטאויות נגידת בנק ישראל בדבר ירידת הצורך בהפעלת כלים מוניטאריים לא קונבנציונאליים. "שיבוש" תקשורתי זה תרם לעליית תשואות חדה יחסית בשוקי הריביות (גבוהה גם ביחס לעולם) ולהתחזקות השקל ביחס לסל לשיא של כ – 14 שנה.

"להערכתנו תגובת השוק הייתה מעט מוגזמת", כותב רזניק. "מלכתחילה להערכתנו, וכפי שציינו במסגרת זו, כי הסיכוי להפעלת כלים לא קונבנציונאליים (ריבית שלילית ורכישת אג"ח למשל, בניגוד לרכישות מט"ח) הינו נמוך מאוד. לעומת זאת, הורדה נוספת של הריבית לאפס, בטווח הקצר, עדין "נמצאת על השולחן", על אף תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל המצביעה על יציבות בריבית, וזאת בעיקר לאור האפשרות להתחזקות נוספת של השקל. השוק אמץ השבוע את תוואי הריבית של בנק ישראל, אולם עדיין בחר להתעלם מתחזית האינפלציה שהציג הבנק, (הקרובה לתחזיתנו), ועדיין מגלם שיעור אינפלציה נמוך יחסית. בהקשר זה נציין את הסיכונים סביב תחזית בנק ישראל לריבית אשר כוללים גם אפשרות סבירה לכך שהריבית בסוף 2016 תהיה גבוהה במעט מן הרמה של 1.25% אשר מופיעה בתחזית חטיבת המחקר של הבנק".

כאמור, לאומי שוקי הון מעריכים כי "בנק ישראל יכול לשאוב אופטימיות מהעלייה בקצב עליית המדד המשולב והמשך העוצמה הניכרת בשוק העבודה הבאה לידי ביטוי בעלייה בשיעור ההשתתפות ובמספר המשרות המלאות בגילאי העבודה ה"עיקריים" (24 – 65)". לאומי מתייחסים לנתוני מאקרו נוספים, ומציינים כי הצמיחה השנה תמשיך להתבסס בעיקר על הצריכה הפרטית ופחות על הייצוא וההשקעות במשק. בטווח הארוך, העלאת הריבית בישראל, תהיה תלויה בתוואי הריבית בארה"ב – ככל שתוקדם כך ניתן לצפות לשינוי מגמה גם בריבית המקומית. בכל מקרה, תוואי העלאות הריבית עשוי להיות מתון והדרגתי בשנים הקרובות.

בנוסף מציינים לאומי, כי תשואות האג"ח הממשלתיות, ובעיקר הארוכות, בעולם ממשיכות לזחול כלפי מעלה. ביוון, משאל עם שייערך ב 5.7 צפוי להכריע לגבי עתיד המדינה בגוש האירו ולמתן לפחות זמנית את המשך עליית התשואות בעולם