חדשות    

בנק ישראל ירכוש 1.5 מיליארד דולר ב-2018 (בגלל הגז)

בנק ישראל ירכוש בשנת 2018  1.5 מיליארד דולר במסגרת התכנית לקיזוז השפעת הפקת הגז על שער החליפין. 

כזכור, בנק ישראל הצהיר כבר במאי 2013 כי  הבנק ירכוש בשנים הבאות מט"ח בהתאם לאומדן ההשפעה של הפקת הגז על מאזן התשלומים. הערכות הבנק להשפעה הכוללת על מאזן תשלומים כתוצאה מהפקת הגז ורכישות המט"ח יעודכנו מעת לעת ויפורסמו לציבור. מדובר בעצם במכירות הדולרים הצפויות בעקבות פרויקטי הגז. מפיקות הגז צפויות לייצא חלק מהגז ולקבל בתמורה דולרים, דולרים אלו הן אמורות לממש – כלומר יהיה היצע בשוק המט"ח, ובדיוק כדי לקזז את המכירות האלו, בנק ישראל מתכוון לרכוש דולרים.

בנק ישראל מעריך כי ההשפעה הכוללת של הפקת הגז על מאזן התשלומים תסתכם בשנת 2018 ב-1.5 מיליארד דולר, סכום זהה להערכת הבנק לגבי ההשפעה על מאזן התשלומים בשנת 2017, והבנק ירכוש בשנת 2018 מט"ח בהתאם.

תוכנית רכישות זו מהווה כלי נוסף במדיניות המוניטרית של בנק ישראל ומדיניות שער החליפין העיקבית איתה. בנק ישראל ימשיך לפעול בשוק המט"ח במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין, אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות.

מדובר בעצם על רכישה של מעל 4 מיליון דולר ביום, לא דבר שיכול לזעזע את שוק המט"ח המקומי, אבל בהחלט סוג של ביקוש שעשוי לעזור מול מגמת ההחלשות בדולר