חדשות    

בנק ישראל ממליץ על שינויים מערכתיים במערכת החינוך ובקרב לימודי החרדים – ומה עם ארגוני המורים והמפלגות החרדיות?

בנק ישראל מגלה את אמריקה ולפי הדוח  האחרון שלו, השקעה בחינוך, בתשתיות ובצמצום הבירוקרטיה והרגולציה תגדיל את התוצר, הנמוך בכ-25% מהממוצע בעולם המערבי.  המסמך ממליץ לראשונה המלצות אופרטיביות לממשלה שטרם קמה. אבל המלצות לחוד והבטחות בחירות לחוד.

לפי בנק ישראל, העלאת הפריון של העובדים בישראל תאפשר עלייה בשכר ועלייה ברמת החיים. בעוד שהעלות הכוללת של הצעדים המומלצים על ידי בנק ישראל עומדת על כ-42 מיליארד שקל, הבנק צופה תועלת של כ-270 מיליארד שקל.

בתחום החינוך בנק ישראל מדבר בעיקר על הגיל הרך: בבנק  מדברים על הצורך לחזק את הרכיב החינוכי גם בשלבים המוקדמים, במיוחד בקרב משקי הבית בעשירונים התחתונים. הבנק המליץ גם על שיפור מהגמול למורים, כך שתנאי השכר ישתפרו במיוחד למורים חדשים, בפרט בעלי הכשרה במקצועות שבהם קיים מחסור (מתמטיקה, מדעים ואנגלית), ובמיוחד בבתי ספר המאכלסים תלמידים מרקע חלש.
לא קשה להעריך כיצד  ארגוני המורים יקבלו את השינוי, לאור רפורמות שנתקעו על אף הרבה כספים שנשפכו. בבנק ישראל טוענים כי תוספת משאבים שתתועל אל כוח אדם איכותי – תניב תועלת גדולה יותר.

יש התייחסות כמובן גם לקהל החרדי: "קידום לימודים רלוונטיים לשוק העבודה בקרב הגברים במגזר החרדי הוא קריטי, מכיוון שמשקלם באוכלוסייה צפוי לגדול באופן משמעותי, ומכיוון שקשה מאוד לתקן בגיל מאוחר יותר את החוסרים במיומנויות שלא נרכשו בגילי בית הספר". גם כאן לא ברור איך המלצות אלו ייושמו בקואליציה עם החרדים, שמי זוכר מתי לא הייתה כזו?

על פי הניתוח של בנק ישראל, העלות של ההשקעה בתחום החינוך צריכה לעמוד על 1% תוצר (מעל 12 מיליארד שקל).ותחזיר פי שישה על השקעה בתוך כמה שנים. בעוד שההשקעה בגיל הרך תניב פירות רק לאחר מספר עשורים, השקעה בהכשרות ובתיכונים תניב פירות כבר לאחר מספר שנים.

בנק ישראל חוזר גם על דבריו בנוגע לתשתיות ותחבורה ציבורית – בעיר מטרו בגוש דן לצד מערכת תומכת של רכבות מסביב, יחד עם השקעה בנתיבים ייחודיים לצד מס גודש. עוד מדגיש הבנק את החשיבות בהשקעה בתשתיות תקשורת שישראל מפגרת בהן בהשוואה למדינות ה-OECD. העלות המוערכת בהשקעה בתשתיות היא מעל 25 מיליארד שקל, אולם זו אמורה להניב שיפור בתוצר של כמעט פי ארבעה.

נקודה נוספת שאליה מתייחס בנק ישאל היא שיפור הרגולציה והסביבה העסקית. הבנק ממליץ "לקבוע יעדים בהסכמי השכר לאימוץ תהליכים דיגיטליים בשירותי הממשלה למגזר העסקי, ולאמץ תהליך של חתימה דיגיטלית שיחסוך את הצורך להגיע פיזית למשרדי הממשלה". עוד ממליצים בבנק "לתקן את החקיקה, כך שתאפשר קיצור תהליכים בהקמת עסקים, בהרחבתם ובניהולם מחד גיסא, והצהרה ופיקוח עליהם בדיעבד מאידך גיסא, תוך הבטחה שהמנגנונים האמונים על תהליכים אלה יהיו מתוקצבים ברמה שתאפשר אכיפה אפקטיבית ושירות הולם". שיפור הרגולציה והבירוקרטיה יכול לשפר בטווח הארוך את הצמיחה ב-2%, לפי חישובי בנק ישראל.

בנק ישראל: צמיחה נמוכה במיוחד של 3% בישראל, באוצר: צמיחה של 1%

מסטרקארד לבנק ישראל: חייב עסקים לקבל כרטיס אשראי חכם