חדשות    

בעלי העסקים דורשים פיצוי על עוד יום בחירות

בתוך שנה יהיו שלושה ימי בחירות, מי שסופג את העלות המטורפת הזו הם בעלי העסקים. אלו דורשים מהממשלה פיצוי או התניית יום השבתון בזכות מימוש ההצבעה

די ברור כבר בשלב זה מי יפסיד בבחירות: בעלי העסקים הקטנים שיפסידו עוד יום מסחר  בשעה שהעובדים שלהם זוכים ליום שבתון בשכר מלא. המעסיקים מחו  מול משרד האוצר בדרישה לבטל כליל את יום השבתון או לשחרר מעבודה רק את מי שיצביע בפועל.

הם דורשים פיצוי על ההפסדים שייגרמו להם בגין הפסד יום העבודה, ומדגישים שירצו לפחות את הסכום שניתן לעסקים בעוטף עזה אחרי הסלמה ביטחונית. עוד הציעו שהתשלום על יום השבתון ב־-1 בספטמבר יותנה במימוש זכות ההצבעה.

אין סיבה לבטל יום עבודה בגלל בחירות. עובד יכול לסיים מוקדם את העבודה וללכת להצביע", הסביר נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי – וציין: "נפעל לשנות את המצב באמצעות חקיקה, ואם צריך נחסום כבישים ונשבית מפעלים. אי-אפשר להתעלם ממחאה של עשרות אלפי מעסיקים בישראל. נוצר מצב אבסורדי שאם העובד לא מגיע לעבודה הרי שהמעסיק מפסיד יום עבודה וגם המשק יוצא נפסד, ואם העובד מגיע לעבודה המעסיק נאלץ לשלם לו כפול".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, שרגא ברוש, הצטרף אליו וטען כ יחד עם ימי השבתון שניתנו בבחירות באפריל ובבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר – העלות מגיעה לארבעה מיליארד שקלים וחצי בתוך פחות משנה.

במכתב ששלח  ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, וליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הוא ביקש שיימצא פתרון למצוקת המעסיקים: "המגזר העסקי לא יוכל להמשיך ולספוג עלויות אלו וקיים חשש ממשי כי הן יגולגלו לעלויות המוצרים והשירותים הגבוהים ממילא בשל יוקר עשיית העסקים בישראל".

עם הבחירות לרשויות המקומיות נוצר מצב מגוחך שבו יש שלושה ימי שבתון בתוך פחות משנה. יש לציין שאלו לא העלויות הכבדות היחידות הנגבות מעסקים. אלו משלמים יותר ארנונה, חשמל ומים ולא נהנים מהזכויות הסוציאליות שהשכירים נהנים מהן. עוד יש לציין ש-30% מהעסקים נסגרים בתוך חמש שנים בשל קשיים אלה.

מטרת יום השבתון בבחירות הכלליות היא להעלות את שיעור ההצבעה ובשנה האחרונה הוחל לראשונה יום שבתון במשק גם בבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בסוף אוקטובר. למעשה, ביום שבתון בעלי העסקים מחויבים לשלם שכר של יום עבודה רגיל לעובדים שלא מתייצבים לעבודה ושכר כפול לעובדים שמתייצבים לעבודה בין אם יצאו להצביע ובין אם לא יצאו להצביע.

בהתאחדות המלאכה והתעשייה ביקשו לבחון בהשלכות של יום שבתון שלישי בתוך שנה על מגזר העסקים הזעירים. לטענתם, מאחר שפניותיהם לראש הממשלה וליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני לא נענו, התקבלה ההחלטה להפגין מול משרד האוצר.

 

הגירעון התקציבי: כמעט 4% – עם הבחירות ובלי תקציב הוא רק יתפח

כמה עולה יום הבחירות למשק וכמה עולות הבחירות בכלל

עבודה ביום הבחירות – כמה משלמים