שוק ההון    

בעלת המאגרים כריש ותנין תרכוש את אדיסון ב-865 מיליון דולר

חברת אנרג'יאן, ענקית הגז היוונית, בדרך להיות חברה בינלאומית משמעותית בתחומי הפקת הגז והנפט. החברה דיווחה על רכישת חברת האנרגיה האיטלקית אדיסון בסכום של כ-865 מיליון דולר. את העסקה תבצע באמצעות גיוס שיתבצע בחו"ל בהיקף של כ-265 מיליון דולר ובזכות הלוואות גישור מגופים פיננסים ובהיקף של כ-600 מיליון דולר.

במסגרת העסקה רוכשת אנרג'יאן מחברת אדיסון נכסים פעילים במצרים, באיטליה, באלג'יריה, בקרואטיה ובים הצפוני של בריטניה; וכן נכסים לפיתוח במצרים, באיטליה ובנורבגיה.

אדיסון שייכת לענקית האנרגיה הצרפתית EDF. בשנים האחרונות החליטו למכור את אדיסון על כלל פעילותה. ברשות החברה 47 רישיונות גז ונפט (מהם 19 פעילים) ו־ 63 רישיונות בפיתוח. סך נכסי הנפט שיעברו לידי אנרג'יאן יגיעו לכ-300 מיליון דולר חביות נפט, והרכישה תהפוך את אנרג'יאן לאחת החברות הבולטות שפועלות באגן הים התיכון.

אנרג'יאן היא גם הבעלים הרשמיים של מאגרי כריש ותנין הנמצאים בישראל. לחברה צבר חוזים לאספקת גז בהיקף של כ-4.2 מיליארד מ"ק לשנה למשק הישראלי.

באנרג'יאן מסבירים שהיקף העסקה לרכישת אדיסון הוא כ-750 מיליון דולר, כאשר עוד 100 מיליון דולר מותנים בכפוף להזרמת גז ראשון ממאגר קסיופיאה במים הכלכליים של איטליה (צפי בשנת 2022). אדיסון צפויה לקבל תמלוגים בשיעור של 8% על רווחים מהפקה כתוצאה מתגליות במצרים.

באנרג'יאן מציינים כי רכישת אדיסון עומדת בקנה אחד עם האסטרטגיה של החברה – להפוך לחברה מובילה באזור הים התיכון בתחום החיפוש וההפקה של גז טבעי. "העסקה צפויה לחזק את אנרג'יאן בהיבט של צמיחת החברה וגיוון הנכסים; הזדמנויות אקספלורציה; תרומה מיידית לתזרים ותמיכה באסטרטגיית הצמיחה של החברה, בשאיפה לחלוקת דיבידנדים בטווח הבינוני".

לדברי מנכ"ל אנרג'יאן, מתיוס ריגס,  "רכישת אדיסון מבססת את אנרג'יאן כחברה מובילה בתחום החיפוש וההפקה של גז טבעי באזור הים לד התיכון. העסקה תהפוך את אנרג'יאן לחברה רב-לאומית בעלת שיעור צמיחה משמעותי. לצד זאת, אנו שומרים על פיתוח 'כריש'-'תנין' והזרמת גז ברבעון הראשון של 2021 כעדיפות גבוהה".

אנרג'יאן- כמות הגז בכריש ותנין גדולה מהתחזית המוקדמת; סיכוי לגז גם בשדות סמוכים