חדשות    

בקרוב – העלאות ריבית בארה"ב; האם זה יגיע גם לישראל?

בקרוב – העלאות ריבית בארה"ב; האם זה יגיע גם לישראל?

 

יו"ר הבנק הפדרלי ג'נט ילן יותר מרמזה – בקרוב העלאות ריבית. ילן הסבירה כי הבנק צפוי לעלות  את הריבית במרץ. חוץ מזה – רמזה ילן כי ייתכנו העלאות ריבית נוספות מעבר למתכונן במהלך 2017. ילן נאמה מול מועדון המנהלים של שיקגו ואותתה על הסכנה בכך שהבנק הפדרלי יהיה איטי מדיי בהעלאות הריבית, "אנחנו מבינים שאם נחכה בהפחתת חלק מהתמיכה שלנו, הדבר יצריך אותנו להעלות את הריבית במהירות, בהמשך הדרך – מה שעלול לסכן את השווקים הפיננסים ולגרור את הכלכלה כולה למיתון".

הציפיות בשוק האמריקאי הן להעלאה של 0.75% במהלך 2017 , אלא שכעת נראה שהציפיות הולכות לעלות. רמז נוסף לכך שילן מעריכה שהבנק הפדרלי יעלה את הריבית מעבר לרמה הזו הוא שהיא שינתה את עמדתה בנוגע למדיניות המוניטרית וכינתה אותה "הסתגלות בינונית", וזאת בניגוד ל"הסתגלות צנועה" – הביטוי שבו השתמשה ב­19 בינואר לתיאור המדיניות המוניטרית (בנאום שנשאה בסטנפורד, קליפורניה). אי אפשר לזלזל בשינוי האווירה מדבריה של ילן, ומכאן די ברור שהכיוון הוא מעלה.

הריבית הנמוכה בארה"ב משפיע הל כל שווקי העולם, גם על ישראל. הריבית המקומית נמוכה במיוחד – 0.1%, בין היתר בגלל שבנק ישראל מנסה להגדיל את ההשקעות ולהגדיל את הצריכה הפרטית דרך ריבית נמוכה. מעבר לכך, הריבית הנמוכה היא כלי נגד ספקולנטים ומשקיעי חוץ שמוכרים דולרים וקונים שקלים (ומשקיעים אותם בריבית טובה יותר מאשר בשווקים המקומיים שלהם).

הריבית במשק הישראלי ובמקומות אחרים בשווקים המערבים צפויה לעלות בהמשך להעלאת הריבית בארה"ב, וככל שהעלייה תהיה חזקה יותר ותדירה יותר, כך העלאות הריבית בשווקים האחרים, לרבות ישראל, צפויה להיות מהירה יותר.