בקרוב – חובת דיווח דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני; ככה תוכלו להשוות בין הקופות!
חדשות    

בקרוב – חובת דיווח דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני; ככה תוכלו להשוות בין הקופות!

דורית סלינגר

דורית סלינגר, המפקחת על שוק ההון הביטוח והחיסכון ממשיכה בעבודה הטובה. סלינגר מנסה לייצר תחרות חזקה יותר בתחום החיסכון הפנסיוני, ולכן היא דורשת מהגופים המנהלים להציג לא רק את התשואות שהשיגו אלא גם את דמי הניהול שמאוטד משפיעים כמובן על ערך הפנסיה והחיסכון הפנסיוני בכלל.

"בשל חשיבותו של החיסכון הפנסיוני כמקור ההכנסה העיקרי של פרטים לאחר הפרישה, ומאחר שלשיעורי התשואה על ההשקעות ולדמי הניהול הנגבים מעמיתים השפעה מכרעת על גובה החיסכון", מדגישה סלינגר "אנו רואים חשיבות רבה להגברת התחרות בענף. בשנים האחרונות התגברה התחרות על תשואה כפי שבאה לביטוי, בין היתר בפרסומי התשואות של הגופים השונים ובמקביל, יש צורך בהגברת השקיפות בנוגע לדמי הניהול המוצעים למצטרפים חדשים למוצרי החיסכון הפנסיוני. על כן, וכצעד משלים לקביעת תקרת דמי הניהול מוקם במשרד האוצר מחשבון דמי ניהול, שיאפשר לחוסכים להשוות בין שיעורי דמי הניהול המוצעים למצטרפים חדשים לקופות הגמל השונות. גוף מוסדי ידווח לממונה את שיעורי דמי הניהול שקבע עבור מצטרפים חדשים לקופות גמל שבניהולו ( דמי הניהול המדווחים).

"גוף מוסדי יגבה ממצטרפים חדשים דמי ניהול בשיעור שאינו עולה על דמי הניהול המדווחים, לאחר פרסומם על ידי הממונה. דמי הניהול המדווחים ייקבעו על פי הפרמטרים הבאים:סוג קופת הגמל; גיל המצטרף החדש; סכום היתרה הצבורה שתועבר; סכום ההפקדה החודשי המשוער; מעמד העמית (שכיר/עצמאי);אופן ההצטרפות (ערוץ ישיר/באמצעות בעל רישיון).

"דמי הניהול המדווחים ידווחו לממונה באמצעות פורטל "אותות" (https://otot.mof.gov.il/).

"הדיווח הראשון יוגש לממונה עד יום 15 ביולי 2015. גוף מוסדי מדווח המבקש לשנות מדמי הניהול המדווחים יגיש לממונה דיווח מעודכן, וזאת עד לתום כל חודש בעבור החודש העוקב. פרסום דמי הניהול במחשבון דמי הניהול יהיה בהתאם לדיווח האחרון של הגוף המוסדי וכל עוד הגוף המוסדי לא הגיש דיווח חדש בהתאם לתנאי חוזר זה.

"גוף מוסדי שלא דיווח שיעור דמי ניהול כאמור לעיל, יראו את דמי הניהול המירביים שניתן לגבות לפי תנאי התקנון או התכנית, לפי העניין, כדמי הניהול המדווחים עבורו".

ושוב, תודה סלינגר. נכון, זה עוד אמור לעבור ביקורת והערות של הגופים המוסדיים ואולי גופם נוספים, אבל זה צעד מבורך וחשוב בכיוון הנכון.