חדשות    

בריטניה מעלה מסים – איך זה ישפיע על השווקים?

"בעוד שרוב הממשלות מתמקדות בשנה האחרונה בהגדלה של התמיכה הפיסקלית, שר האוצר של בריטניה, רישי סונאק, הציג תוכנית דו-שלבית שונה ובה הוצאות גדולות בשנתיים הבאות והעלאה ניכרת של המסים בשלוש השנים הבאות שלאחר מכן", מנתח דר' גיל בפמן את התוכנית של ממשלת בריטניה, " השלב הראשון של התוכנית כולל רשימה ארוכה של הרחבות מדיניות עם תוספת הוצאה של 53.5 מיליארד ליש"ט, או 2.6% מהתמ"ג. זה כולל הארכת תוכניות תשלום לעובדים בחל"ת עד לסוף ספטמבר, הארכת מועד הפחתת המע"מ בענף האירוח עד לחודש מרץ 2022, הפחתת מס בולים (מס רכישה) ועוד. המהלך החדש כולל גם'"ניכוי-על' חדש של 130% להשקעה עסקית (זיכוי מוגדל במס כנגד השקעות ריאליות שעסקים יעשו).

"השלב השני בתוכנית כולל שתי העלאות מס גדולות למדי: הקפאת מדרגות מס הכנסה – אי העלאת ספי מס — מאפריל 2022; ועלייה בשיעור מס החברות מ-19% עכשיו ל -25% מאפריל 2023. ההשפעה נטו של צעדי המדיניות החדשים צפויה להיות שקולה ל- 19 מיליארד ליש"ט לטובת האוצר הבריטי בשנת 2023/24, 32 מיליארד ליש"ט בשנת 2024/25 ו -36 מיליארד ליש"ט בשנת 2025/26"ץ
"מדובר במהלך גדול מאוד של העלאת מסים בעתיד ובעקבות מהלכים צפויים אלו, ההערכות לגבי צרכי המימון של ממשלת בריטניה בעתיד הרחוק יותר, של 2024/2025, הופחתו. כתוצאה, יחס החוב לתוצר יעלה באופן מתון יותר מאשר נצפה קודם לכן, אם כי רמת החוב, כאחוז מן התוצר, עדיין תישאר גבוהה יחסית. נראה שהערכת מצב עדכנית זו כבר באה לידי ביטוי בירידה קלה של שיעורי התשואה לפדיון אג"ח ממשלת בריטניה, זאת בניגוד למגמת עליית התשואות במדינות אחרות ובפרט בארה"ב וגם בגוש האירו"