חדשות    

בשורה טובה לקראת החורף: מחירי החשמל צפויים לרדת ב-4% החל מינואר

מעודכן ל-11/2019

ההוזלה הצפויה נובעת מירידה בעלויות הדלקים המשמשים לייצור חשמל ובראשם הפחם והגז הטבעי האוצר החזיר את התוכנית להעלות את המס על שימוש בפחם ובכך מנע הוזלה של עוד 3% ההחלטה על ירידת המחירים כפופה לשימוע ציבורי

רשות החשמל, הרגולטור האחראי על יצרני החשמל במשק, פרסמה אמש את השימוע הרשמי לקראת קביעת תעריף החשמל בינואר הקרוב, שממנו עולה כי התעריף צפוי לרדת ב-4%, זאת לאחר עלייה של כ-2.9% בתחילת 2019.

ההחלטה כפופה עדיין לשימוע ציבורי, שבסיומו ייקבע סופית אם התעריף אכן ירד החל ב-1 בינואר. ההוזלה הצפויה נובעת בעיקר מירידה בעלויות הדלקים המשמשים לייצור חשמל ובראשם הפחם והגז הטבעי. מחיר הגז הטבעי ירד בעקבות המכרז לאספקת גז שבו זכה מאגר לוויתן במחיר נמוך משמעותית מזה שמשלמת כיום חברת החשמל במסגרת ההסכם עם מאגר תמר.

אם אכן יוחלט על הוזלה, תעריף החשמל הביתי ירד מכ-55 אגורות לקילוואט/שעה כיום, לכ-53 קילוואט לשעה בינואר 2020. ירידת המחיר צפויה להשפיע לחיוב גם על תעריפי המים, וזאת כיוון שמתקני ההתפלה הם מצרכני החשמל הגדולים במשק.

מנתוני רשות החשמל שפורסמו עולה כי מכירת תחנת הכוח של חברת החשמל תרמה 4% לירידה, כמו גם הפחתה נוספת של כ-4% בשל ירידת תעריפי הפחם. על שני אלו נרשמה הפחתה שלישית של כ-3.3% כתוצאה מירידת מחירי הגז בחוזים החדשים של חברת החשמל מול מאגר לווייתן, ועוד ירידה של כ-1.2% בשל פשרת הגז מצרי במסגרתה חברת החשמל אמורה לקבל פיצוי.

מנגד, צפויה שורת התייקרויות ברכיבים שונים שקשורים לייצור החשמל – והתייקרויות אלה מקזזות את היקף הירידה הצפוי. מדובר למשל בגידול מאסיבי בכניסת אנרגיות מתחדשות ותוספת מתקנים המחליפים ייצור מזהם (גידול שמצריך העלאה של כ-3.3% בתעריף) ועלויות משנים קודמות שתשלומם נדחה ל-2020 (העלאה של כ-1.4%). קיזוז הפחתת מס הבלו על הפחם מאשתקד שווה תוספת של כ-3.1% נוספים בתעריף. בתחילת 2019 שר האוצר כחלון נתן הוראה להקפיא התייקרויות במס על הפחם, וכעת עולה השאלה אם הוא יתערב שנית כדי לאפשר לאזרחים ירידת תעריפים של יותר מ-7%, במקום רק כ-4% כפי שנקבע בשימוע.

הרשות שיקללה בחישוביה את השינויים והתמחורים שאמורים להיכנס לקופת חברת החשמל במהלך 2020. כך למשל מכירת תחנת הכוח "אלון תבור" לידי רפק ומבטח שמיר בכ-1.9 מיליארד שקל – יותר ממיליארד שקל מעבר לשווי של התחנה בספרים – תתגלגל לכיס של הצרכנים.

כמו כן, נלקחו בחשבון הסכם הפשרה של חברת החשמל מול קרטל ה-GIS שמכר לה ציוד יקר, שנסגר על סכום של כ-465 מיליון שקל, סכום שחציו כבר הוחזר בתחילת 2019 לצרכנים בדמות ירידה תעריפים של קצת פחות מאחוז.

גם פשרת משבר הגז המצרי אמורה לגלגל לקופת החברה כחצי מיליארד דולר בגין אי הזרמת גז מתחילת 2011. ההסכם כלל קיצוץ בשיעור של כ-70% של החוב המקורי, שכחמישית ממנו אמורה להתגלגל לקופת החברה במהלך 2020, מה שעשוי לתרום לירידת התעריף. רשות החשמל צפויה להתחשב גם בירידת מחירי הפחם והסולר שחברת החשמל משתמשת בהם.

חברת החשמל – הסוף של המונופול

צפויה ירידה בתעריף החשמל ב-2020?