חדשות    

ב-2018 כל חוסך שני הצטרף לקרן ברירת מחדל

53% מהמצטרפים החדשים לקרנות הפנסיה הצטרפו להלמן אלדובי או למיטב דש

עד לא מזמן למרות ההצעות המוזלות של קרנות ברירות המחדל, דילים של מעסיקים עם הקרנות הגדולות והוותיקות לא אפשרו מעבר מהותי לקרנות המוזלות. קרנות הפנסיה הגדולות שבבעלות חברות הביטוח עשו כל שביכולתן כדי למנוע זליגה המונית לקרנות של מיטב דש והלמן־אלדובי שהיו הראשונות להציע דמי ניהול נמוכים משמעותית שיכולים לחסוך מאות אלפי שקלים לחוסכים בגיל פרישה.

מניתוח הדו"חות הכספיים של חמש קרנות הפנסיה הגדולות של חברות הביטוח ושל הלמן־אלדובי ומיטב דש ל־2018 עולה כי כל מצטרף שני לקרן פנסיה הצטרף בשנה זו לאחת הקרנות המוזלות,  53% מהמצטרפים החדשים עשו זאת באמצעות הלמן־אלדובי או מיטב דש.  ב־2017 רק 17% מהמצטרפים החדשים הצטרפו לקרנות המוזלות, וב־2016 שרק בסופה יצאה הרפורמה לדרך – רק 8%.

בשנה זו  הצטרפו להלמן־אלדובי ולמיטב דש שתי זוכות נוספות – אלטשולר שחם ופסגות – אך גם דמי הניהול שלהן התחייבו הקרנות הזוכות עלו. האירוע שהתרחש השנה ושינה את הכף הוא שלראשונה מעסיקים חייבים לצרף עובדים שלא בחרו בעצמם קרן פנסיה, לאחת מארבע קרנות הפנסיה המוזלות. קרנות הפנסיה הגדולות אמנם עדיין מציעות כל מיני הטבות לעובדים כדי שיצטרפו אליהן, למשל מחלקות טאבלטים, אך המשמעות היא שמגמת ההצטרפות לקרנות המוזלות רק תלך ותתחזק על חשבון הגדולות. עדיין קרנות הפנסיה הגדולות שולטות היום על 92% מהשוק, אז זה ייקח זמן עד שיאבדו הון גדול יותר.

השינוי במספר העמיתים שמבצעים הפקדות שוטפות בכל קרן ב־2018 מראה גם שקרנות גדולות  – ובהן מגדל וכלל – מאבדות עמיתים – רובם לטובת הקרנות המוזלות. ניתן לראות שבהלמן־אלדובי גדל מספר העמיתים הפעילים ב־37 אלף – השינוי האבסולוטי הגבוה בענף – ורק אחריה קרן הפנסיה הגדולה בישראל מנורה מבטחים עם תוספת של 36 אלף עמיתים, כשבמקום השלישי מיטב דש עם תוספת של 25 אלף עמיתים. הראל היא קרן הפנסיה השנייה היחידה הגדולה, לצד מנורה, שמציגה עלייה במספר העמיתים הפעילים (כ־24 אלף), ואילו קרנות הפנסיה של מגדל (מקפת), הפניקס, פסגות וכלל פנסיה אצל כולן ירד מספר העמיתים הפעילים.

דמי ניהול  – הלמן הכי זולה, מההפקדה ומהצבירה

מבחינת דמי הניהול, מהצבירה הלמן־אלדובי הזולים ביותר עם 0.07% מהצבירה ואילו הפניקס היקרים ביותר עם דמי ניהול של 0.27% מהצבירה. ומהפקדות גם הלמן הזולים ביותר – 1.58% – ואילו פסגות – שדווקא קרן מוזלת -הציגה דמי ניהול גבוהים – 3.5%. במסגרת ברירת המחדל המצטרפים מאז נובמבר לפסגות נהנים מדמי הניהול המופחתים של 0.0905% מהצבירה ו־1.68% מההפקדות.

בשנים האחרונות קטנו  הפערים בין  דמי הניהול של הקרנות המוזלות לקרנות הגדולות.דמי הניהול הנמוכים אטרקטיביים ללקוחות שהחברות רוצות לשמר,  בעלי השכר הגבוה.  לעומת זאת, את מי שמרוויחים שכר נמול ושילמו בעבר דמי ניהול הקרובים למקסימום הן פחות מתאמצות להביא אליהן.  רפורמת ברירת המחדל נועדה מלכתחילה לצמצם פערים עבור חוסכים אלו, נעדרי כוח מיקוח.

קרן פנסיה ברירת מחדל – מה זה? והאם זה מתאים לכם?