מדריכי השקעות    

ג'ון פולסון – להרוויח 4 מיליארד דולר ממשבר

מעודכן ל-06/2019

ג'ון פולסון (1955) הוא משקיע אמריקני ומנהל קרן גידור. הוא המייסד והמנהל של חברת  Paulson & Co מאז 1994. כינו אותו"האיש שעשה את ההון הגדול ביותר בתולדות וול סטריט", ו"אחד השמות הבולטים בכלכלת עשירים".

את ההון הגדול ביותר שלו עשה ב-2007 כשהרוויח אישית 4 מיליארד דולר, מה שהפך אותו ממנהל השקעות אנונימי לאגדה פיננסית. מה שהוביל אותו לסטטוס הזה הוא זיהוי משבר הסאבפריים והימור נגד השוק שהביא אותו לתשואה של 600%. כשכבר הבחין בבועה ידע שיש לרכוש את חברות הביטוח.

מעניין לציין כי פולסון לא גדל על ברכי גורואי ההשקעות ולא למד תחילה כלכלה אלא דווקא קולנוע ופילוסופיה. הוא עזב את הלימודים ועבר לגור אצל דודו העשיר, שם התחיל להתעניין בתחום הכלכלי.  תחילה עסק כיצואן בד ופרקטים, אך עד מהרה הבין שמשם לא יבוא הכסף. אז החל ללמוד מנהל עסקים, הצטיין בתחום ואף סיים תואר שני.

את הקריירה העסקית שלו התחיל  בפירמת הייעוץבוסטון קונסולטיג גרופ, ועזב אותה לטובת אודסי פרטנרס. משם עבר לבר סטרנס, שם בילה את מרבית שנות השמונים כבנקאי השקעות בתחום המיזוגים והרכישות. לאחר שצבר מספיק כסף הקים את קרן הגידור שלו עם הון של  2 מיליון דולר ועובד אחד. בתוך עשור ניהלה הקרן 30 מיליון דולר.

ההתמקדות שלו כבנקאי השקעות בעברו הייתה השקעות מבוססות אירועים, כמו מיזוגים ורכישות, חברות בנות, מאבקי שליטה בחברה ועוד.הוא היה נכנס לחברות בעקבות הודעה על רכישתן על ידי חברה נוספת בהחלפת מניות, רוכש את מניות החברה הנרכשת ומוכר בארביטראז' את החברה הרוכשת.

אבל כאמור את ההון עשה מזיהוי משבר הסאבפריים ורכישת  ביטוח נגד חדלות פירעון של משכנתאות הסאב פריים. לאחר שהתפוצצה הבועה  הרוויח 15 מיליארד דולר ועם דמי הניהול הסכום הגיע ל-4 מיליארד דולר. לאחר מכן המשיך עם רכישת חוב של בנקים, חברות פיננסיות וביטוח במצוקה. שלוש שנים לאחר התפרצות המשבר קרן הגידור שלו כבר ניהלה יותר מ-52 מיליארד דולר.

הטעות שלו התממשה ב-2011. פולסון השקיע בזהב, אחת ההשקעות העדיפות עליו גם כיום והמומלצת בזמן משברים, אלא שב-2011  מחיר הזהב החל לרדת במהירות ופולסון נשאר שם. המשקיעים החלו לעזוב בעקבות הפסדים גם בבנק אוף אמריקה ובסיטיגרופ. אבל הוא הצליח לייצב את הקרן ולמנוע בריחת משקיעים. כיום הונו מוערך ב-5.6 מיליארד דולר.

לצד זהב הוא תומך נלהב של תעשיית הבריאות והתרופות. בעקבות החלטת טראמפ לבטל הטבות מס והגבלת תקרת החזרי המס הכריז פולסון כי יעבור מניו יורק  לפוארטו ריקו.

ג'ון טמפלטון – המשקיע הראשון שגילה את המניות מעבר לים

המשקיע צ'רלס ברנדס – ירידה תלולה של 60% במניה לא בהכרח סימן אזהרה