גיאוקרטוגרפיה – בספטמבר תהיה ירידת מדרגה בשוק הדירות; בטווח הבינוני – ביקושים גדולים וצפי לעליות מחירים
חדשות    

גיאוקרטוגרפיה – בספטמבר תהיה ירידת מדרגה בשוק הדירות; בטווח הבינוני – ביקושים גדולים וצפי לעליות מחירים

בגיאוקרטוגרפיה, חברת המחקרים הסקרים והמידע,  מעריכים כי היקף העסקאות בשוק הדירות למגורים בארץ ירד בתקופה הקרובה, ואפילו בשיעור ניכר, וזה בעיקר בגלל תקופת החגים –  "נראה  כי בחודש הקרוב, פחות משקי בית יתעניינו ברכישת דירות ולכן מספר העסקות בשוק צפוי לרדת בשיעורים ניכרים", מדגישה רינה דגני יו"ר גיאוקרטוגרפיה, בסקירה על שוק הנדל"ן, "הדבר נובע הן בגלל תקופת החגים שעומדת בפתח והן בשל העובדה ששנת הלימודים החלה והורים שלא הספיקו לרכוש דירה לקראת השנה החדשה, יעשו זאת אולי בהמשך השנה, בפחות לחץ".

ובכן, ספטמבר צפוי להיות חלש, אבל החודשים האחרונים חזקים מאוד. הביקושים לדירות עלו לסדר גודל של 8-8.5 אלף דירות כשלשוק חוזרים רוכשים פוטנציאלים שישבו על הגדר בציפייה שמחירי הדירות ירדו, אלא שזה לא קרה; אפילו ההיפך – מחירי הדירות חזרו לטפס, במיוחד על רקע הריבית הנמוכה (כן, מר פישר – אתה אשם!). וברגע, שאותם רוכשים פוטנציאלים שהיו בהמתנה, הבינו שהסיכוי שמחירי הדירות יירד הוא קטן, הם חזרו לשוק, וגרמו לביקושים גדולים בחודשים יולי אוגוסט. הביקושים האלו הגיעו מזוגות צעירים, ממשפרי דיור ומשקיעים שהבינו שגם בתשואה נמוכה (שכר דירה נמוך ביחס למחיר הדירה) עדיין זה יכול להיות משתלם ביחס לתשואה באפיקים אחרים (שוב – הריבית הנמוכה גורמת לעליית מחירים; הפעם מכיוון המשקיעים).

מעבר לכך,  גורם נוסף שהאיץ את הביקושים לדירותך באוגוסט – עליית המע"מ ב-1% ל-17%.  רוכשים רבי רצו לחסוך את עליית המע"מ שהחלה בתחילת ספטמבר. בד בבד, עם העלייה בביקושים לדירות והגידול בעסקאות נרשם גם גידול בשוק המשכנתאות – ביולי הסכתם היקף המשכנתאות ב-4.9 מיליארד שקל והוא עלה על פי ההערכות ל-6 מיליארד שקל בחודש אוגוסט.

ןמה הלאה? ובכן, דגני סבורה שספטמבר יהיה חלש מבחינת עסקאות, אבל נראה שהיא לא סבורה שתרשם ירידת מחירים – "הציפייה ששררה בשוק לירידת מחירי הדירות תמשיך להישאר בגדר ציפייה לאחר שבמהלך שלושת הרבעונים האחרונים האטו הקבלנים את התחלות הבנייה, ובכך מנעו מצב שהשוק יוצף בהיצעים בתקופה שהביקושים נשארו נמוכים", כן, הקבלנים נערכו לכך – הירידה בביקושים לדירות שהחלה במהלך 2011 לצד הלחץ להורדת מחירים הובילו את הקבלנים להפחית בצורה משמעותית את התחלות בנייה, ובכך למנוע מצב של מלאי דירות שיוביל לירידת מחירים; במילים פשוטות, הקבלנים וויסתו את השוק – הם מנעו את הגידול בהיצע הדירות, בעוד שהביקוש די קשיח. עם זאת, בגיאוקרטוגרפיה סבורים שחוסר הוודאות הכלכלי צפוי לבלום את העליות של המחצית הראשונה של 2012.

במחצית הראשונה של 2012 היו בישראל כ-83 אלף יחידות דיור בתהליכי בנייה כשהמשך האטה בהתחלות הבנייה עלול להוביל להעמקה במחסור ביחידות דיור חדשות ובטווח של השנה-שנתיים הקרובות להוביל לעלייה מחודשת במחירי הדירות.

לסיכום – אם הממשלה לא תתערב ומהר , מחירי הדירות יחזרו לעלות בקצב משמעותי בטווח הבינוני.