תוכן ממומן    

גל שני: טיפים חכמים לרכישת רכב יד שניה

קרדיט shutterstock

אחת מהאפשרויות הפופולריות בישראל לרכישת רכב היא מיד שניה, ואם תדעו לבצעה נכון – תוכלו לצאת מהעסקה עם רכב מעולה ובמחיר נמוך. לפניכם מדריך שיהפוך אתכם למאסטרים ויבטיח שלא יעבדו עליכם

יובל בנר

רכישת רכב מיד שניה אינה פשוטה ואף עשויה לדמות כניסה לשדה מוקשים עבור מי שאין ברשותו את הידע המתאים. מאידך, זו אפשרות טובה לרכוש רכב במחיר משתלם ואטרקטיבי יותר ועדיין לשמור על ערכו כחדש. בתקופה זו בה משבר הקורונה עודנו מרחף מעלינו, רכישה שכזו יכולה להיות הזדמנות נהדרת, ובפרט כאשר התנועה בשוק דלילה ובעלי רכבים או מגרשים מנסים להיפטר מרכבים שברשותם.

מטרתו של המדריך שלפניכם היא לסייע לכם לצלוח את התהליך, תוך מתן דגש לטיפים קטנים וחשובים שיעשו את כל ההבדל. הסוד העיקרי, אגב, הוא בתכנון מראש והכנה מוקדמת. 

 

מאיפה קונים?

אין מדובר במיקום הפיזי אלא יותר בסוג הקניה שכן רכישת רכב מסוכנות עם שירות טרייד אין וליסינג שונה מזו מאדם פרטי. למרות שברכישה מאדם פרטי תוכלו למצוא רכב שהוא "מציאה", יתכן ותצטרכו לראות כמה רבים עד שתגיעו לאחד המיוחל, בעיקר כי אמינותם של המוכרים נוטה להיות בעייתית. לעומת זאת, רכישה מסוכנות רכב כמו עסקת טרייד אין למשל, תאפשר לכם לקבל גב כלכלי של חברה גדולה בנושא התשלומים, תאפשר לקבל אחריות על הרכב שרכשתם ואפילו לקבל טרייד אין במחיר מחירון בסוף תקופת ההתחייבות. 

תקציב סופי ומוחלט

מול אדם פרטי סעיף זה פשוט יותר לביצוע שכן נקבע מחיר שאותו משלמים. מול חברות מכירת הרכב או לחלופין במקרה של הלוואה, יכול להתפרס התקציב מאחר והם מציעים עסקאות מימון ותשלומים אשר מצד אחד עשויים לעזור אך מאידך – יכולים לגרום להוצאה גדולה יותר ממה שתכננתם בטווח הארוך. לכן, מומלץ להגדיר תקציב מקסימלי מראש – כך תוודאו כי אינכם חורגים ממנו ובד בבד תוכלו לעמוד בהוצאות השוטפות השונות. 

הגדרת הרכב המבוקש

אין מדובר על המותג או על הדגם אלא על הסגמנט. כיום ישנן קטגוריות רבות ושונות, בפרט עם כניסתם האגרסיבית של פלח הקרוסאוברים לשוק. לרוב רכבים אלו יקרים יותר ומאובזרים פחות ממקבילם בקטגוריה המשפחתית אך עדיין פופולריים במיוחד – בעיקר בשל גובהם

מומלץ לא להתפזר ולהתמקד בלא יותר מ- 2-3 דגמים שאמורים להיות מסגמנט זהה או דומה, זאת בהתאם לפרמטרים הדרושים שעליהם לא תהיו מוכנים לוותר במעמד הרכישה. לרוב כדאי לנסות ולהיות כמה שיותר פרקטיים.

חיפוש הרכב

כדי לחפש את הרכב המבוקש, תוכלו לסייר בלוחות האינטרנטיים או לפנות לסוכנויות. דרך אפשרית נוספת היא דווקא ליידע את חבריכם על העניין. באופן זה תוכלו להגיע לאדם המוכר את רכבו עם קילומטראז' נמוך או לחלופין לסוכן מכירות שהוא גם חבר ויוכל למצוא עבורכם את הרכב המתאים. כך תגיעו מוכנים יותר לעסקה בה שני הצדדים כבר מכירים האחד את השני וכן תרגישו נוח יותר בעת ביצועה.  

 

הפגישה

מצאתם את אשר חיפשתם וכעת נותר לכם רק לבצע את העסקה? לא ממש. מצבים של מזג אוויר חורפי וגשום או כאלו בהם הרכב מלוכלך, עשויים להקשות עליכם להבחין בפגמים שעשויים להיות בו. לכן, מומלץ לקבוע את הפגישה עם הרכב לשעה עם אור יום כדי לוודא שהכל תקין. 

הבדיקות

זהו השלב הקריטי טרם הרכישה בו אין מקום להבטחות של המוכר ועליכם לעבור על כל הפרטים החשובים. ראשית, יש לוודא כי האדם שעומד מולכם הוא זה המופיע בתעודת הזהות וברישיון הרכב כבעליו. אם אתם חושדים שמוכר הרכב הוא סוחר המתחזה לאדם פרטי – זה הזמן להיפרד ממנו לשלום. בנוסף, יש לבדוק שהרכב תואם לזה שהוצג במודעה, שמספר השלדה והמנוע תואמים לרישיון, שהקילומטראז' תואם לכתוב ברישיון הרכב ושהשחיקה ברכב מתאימה לו. מומלץ ואף חשוב גם לבדוק האם הרכב משועבד.

כמו כן רצוי לקחת את הרכב לבדיקה במכון בדיקה או לכל גורם אחר שמתמחה בכך. במידה ובחרתם לקחת את הרכב למכון בדיקה, בדקו את הפלט עם אדם שמבין בעניין מאחר וישנם ניואנסים שאינם מובנים למי שאינו בקיא בכך. 

 

לסיכום, רכישת רכב מיד שניה אינה דבר של מה בכך ויש להקדיש לה זמן רב ותקציב מתאים. יש להתייחס לעסקה ברצינות, להתייעץ, ללמוד את המבחר ולעשות בחירה מושכלת שכן הרכב שתבחרו – ישרת אתכם נאמנה באופן יומיומי בשנים הבאות. בהצלחה.