חדשות    

גן סגור: ההורים דורשים החזר כספי מהפעוטונים: "אנחנו קורסים"

מעודכן ל-03/2020

חוסר ודאות סביב ההשלכות הכלכליות של השבתת מערכת החינוך: הורים רבים מבקשים לדעת אם יוכלו לקבל את הכסף ששולם מראש עבור מעונות יום, גנים וצהרונים משרד העבודה: "נבחן את הנושא"

בעקבות ההוראה על סגירת כל מסגות החינוך במסגרת המלחמה בקורונה, הורים רבים תוהים אם יזכו לקבל בחזרה את הכסף ששילמו מראש עבור גנים, פעוטונים ומעונות יום, בעוד שילדיהם נשארים בבית. "לא נשלם על שירות שאנחנו לא מקבלים", הם אומרים. משרד העבודה: "מדובר במצב חריג והנושא ייבחן".

עשרות אלפי הורים בישראל משלמים אלפי שקלים בחודש עבור ההשתתפות של ילדיהם במסגרות חינוכיות – מעון בפיקוח משרד העבודה, פעוטון פרטי או צהרון של משרד החינוך. עם הוראת השעה החדשה על סגירת מוסדות החינוך, מוחים הורים רבים על כך שלא ניתנה הנחיה מסודרת על ידי נציגי משרדי הממשלה השונים על השבת הכסף שהם משלמים בצ'קים או בהוראות קבע לאותם מוסדות.

לנוכח ההחלטות שניתנו בחיפזון במוצאי שבת האחרונה, במשרדי הממשלה ובמשרד החינוך עדיין לא יודעים אם הכסף יושב להורים או לא. מצבם של ההורים ששולחים את ילדיהם לפעוטון פרטי הוא הגרוע ביותר, שכן אותם מוסדות אינם נמצאים בפיקוח ממשלתי, וכעת הורים רבים נתונים לחסדיהם של מנהלי הפעוטונים.

נועה, שבנה לומד במעון יום של רשת נעמ"ת, סיפרה כי כל התשלומים נעשים בהוראת קבע כך שהתשלום על חודש מרץ כבר נגבה. "עדיין לא עודכנו איך נקבל החזר. אני מקווה שנקבל החזר על חצי מחודש מרץ", אמרה.

נועה משלמת 3,050 שקלים בחודש עבור המעון. יש לה גם בת, הלומדת בגן של העירייה, והיא משלמת על צהרון עבורה. "גם ככה קשה לנו כלכלית בתקופה הזו, אנחנו קורסים תחת הנטל", היא אומרת. בפועל הילדים לא נמצאים בגן, ואני לא מבינה למה אנחנו צריכים לשלם. המדינה צריכה לתת הנחייה להחזיר את מה שכבר שילמנו ולא לגבות על החודשים הבאים. אני לא יודעת כמה זמן המצב הזה יימשך".

שרון, אם לשלוש בנות קטנות מנתניה, קובלת אף היא על המצב: "אנחנו מחכים שיודיעו לנו מה קורה, מדובר בלא מעט כסף. זה לא הגיוני שישלחו אנשים לחל"ת והם יישארו בבית ללא הכנסה, ועדיין ישלמו אלפי שקלים על גן. מדובר לעיתים באנשים שהכרחיים למשק. הם עובדים וניצבים עכשיו בפני חשש כלכלי ועתיד לא ברור. חייבים לוותר להם מיידית על התשלומים האלו".

אולם מסתבר כי בעלי גנים רבים לא חושבים שעליהם להחזיר את מלוא התשלום. א', בעלת גן פרטי ברמת גן, טוענת: "גם עליי הדבר הזה נפל כרעם ביום בהיר. אני הייתי רוצה להמשיך להפעיל את הגן, אבל המדינה לא מאפשרת לי. אני מאמינה שכאשר הורים יפנו אליי, אגיע להסדר איתם. אולי אחזיר להם כמחצית הסכום. כך או כך זה מכניס אותי לבעיה מול בעל הנכס ומול הסייעות".

לעומת זאת, מ"מ ראש עיריית רמת גן ליעד אילני, מיהר להודיע להורים כי לא יחויבו עבור השתתפות ילדיהם במסגרות החינוכיות של חברת בית עמנואל – המפעילה בעיר מעונות יום, צהרונים וחוגים – ככל שהמצב יימשך. "לגבי התשלום של חודש מרץ שכבר חויב, יינתן להורים זיכוי אוטומטי של שבועיים", הוסיף אילני.

לדברי עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, "כיוון שגני ילדים מחויבים להפסיק פעילות על פי הוראות הממשלה, הם מצויים במצב של הפרת חוזה, בשל סיכול. במצב זה, לא ניתן לדרוש מההורים לקיים את מחויבויותיהן הכספיות ולשאת בתשלומים עד סוף שנת הלימודים. לכן, ההורים רשאים לבטל את התשלומים העתידיים.

מוויצ"ו נמסר כי "הדבר בבירור". גם בנעמ"ת מסרו: "אנחנו מחכים להנחיות, מדובר בנושא מורכב מחר יתקיימו דיונים ונראה איך לפעול בהמשך".

במשרד העבודה אמרו: "מדובר בנושא חריג שלא היה בעבר והנושא ייבדק". גם במשרד החינוך אמרו דברים ברוח דומה והבטיחו לעדכן בהמשך.

איך בכל זאת ניתן לבטל את התשלומים לגנים במידת הצורך?

אם שילמתם באמצעות המחאות (צ'קים), תוכלו לבקש מהגנים שיחזירו לכם אותם. אם שילמתם  באמצעות כרטיס אשראי או הוראת קבע, ניתן לפנות לבנקים או לחברות האשראי ולבטל את התשלומים העתידיים. יש לשים לב – ביטול הצ'קים בעצמכם הוא אסור, ומדובר בעבירה פלילית.

ההנחיות החדשות להתמודדות עם הקורונה: גני ילדים ומקומות בילוי סגורים

כמה תעלה השבתת המשק בעקבות הקורונה