חדשות    

כמה תעלה השבתת המשק בעקבות הקורונה

PIXABAY

אחד הקשיים בפתרון המשבר הוא הוויכוח בין משרד האוצר למשרד הבריאות, שכל אחד מדבר מפוזיציה שלו על נזק בלתי הפיך. אומנם ניתן לאמוד את  הנזק בסגירת העסקים אבל קשה להעריך כמה זמן המשבר יימשך. כמו כן קשה להעריך מה המצב הנתון – כמה חולים יש, מה קצב ההתפשטות ועוד.

לפי הערכות משרד האוצר, אם השבתת המשק תיעצר בהשבתה חלקית בלבד, ולמשך שבועות אחדים, הנזק לשבוע נאמד ב-1.5 מיליארד שקל. כך למשל השבתה למשך חודש תעלה כמעט 7 מיליארד שקל שהם כ־0.5% תוצר.  בתרחיש האופטימי, אם עד המחצית השניה של 2020 נחזור לשגרה מלאה, הרי שהתוצר ייפגע ב־1.2% שהם כמעט 17 מיליארד שקל.

בתרחיש הפסימי, לפי הערכות, החזרה לשגרה תבוא רק לאחר פיתוח חיסון באמצע השנה הבאה. לפי תרחיש זה, הפגיעה  תהיה קשה יותר, צמיחת התוצר תיפגע ב־2.5% וההתאוששות שתבוא רק בשנה הבאה לא תהיה מלאה. השבתה כזו תעלה למשק 1.8 מיליארד שקל בשבוע. אם ההשבתה החלקית תימשך כשנה, העלויות יזנקו אף יותר. על פי הערכות מדובר בנזק של יותר מ־100 מיליארד שקל למשק ובצמיחה שלילית.

יש המוצאים קווי דמיון למבצע צוק איתן, שהיה ארוך יחסית למבצעים צבאיים ושיתק חלקית חלק גדול מהמשק, מעוטף עזה ועד לגוש דן. אז הנזק שנגרם עמד על 0.35% תוצר, שהם כ־4 מיליארד שקל ולפי השוואה זו, השבתה חלקית של כלל המשק למשך אותה תקופה תהיה לכל הפחות כפולה ותעמוד על כ־8 מיליארד שקל. הכלכלנים מעריכים כי בכל מקרה ההשבתה תהיה חלקית ושירותים חיוניים, קווי ייצור, ורשתות שיווק יישארו פתוחים.

במשרד האוצר העריכו בסוף השבוע שעבר כי הצעדים שנעשו עד כה, הכוללים השבתה של מערכת החינוך וסגירה של מקומות הפנאי והבילוי, יביאו לפגיעה של כ־11 מיליארד שקל, אם יימשכו על פני שישה שבועות.

מתוך סכום זה הכלכלנית הראשית של האוצר, שירה גרינברג, העריכה כי השבתה מלאה של כלל הגנים והכיתות במערכת החינוך תעלה למשק בין 200 מיליון שקל ל-400 מיליון שקל ליום. זאת ברקע הודעת ראש הממשלה בנוגע להשבתת הלימודים באוניברסיטאות ובבתי הספר – לא כולל החינוך המיוחד, גני הילדים והפנימיות עבור נוער בסיכון. 

הוכרז מצב חירום בארצות הברית

הערכה: שנת הלימודים תוארך על חשבון חופשת הקיץ

הסגר מתקרב – מי יעבוד ומי לא