לימודים    

גן עם אמא – מה עושים בו וכמה זה עולה?

מעודכן ל-08/2022

הורים רבים היום מעדיפים להישאר עם הפעוט בבית במקום להיפרד ממנו ולשלוח אותו לגן ■ על הגל הזה עלו בזו אחר זו מסגרות ייחודיות שקמו כדי לתת מענה לאותם הורים ויצרו מקום של פעילות משותפת המספק תכנים ומפגשים ■ למי זה מתאים ואיך זה עובד? בדקנו עבורכם

כבר לא מדובר בטרנד חולף: יותר ויותר הורים (ובעיקר אימהות) מחליטים "למשוך" את חופשת הלידה ולהישאר עם הקטנטנים עוד קצת בבית – עד גיל שנה-שנתיים ואפילו שלוש, מתוך אמונה כי זה הדבר הנכון ביותר עבורם ורצון לחוות איתם ביחד את השנים הראשונות לחייהם. למגמה הזו תורמים בין היתר גם סיפורי הזוועה על מקרי התעללות בגנים, שמתפרסמים לאחרונה באופן תדיר ברשתות החברתיות.

אין ספק שטיפול אישי בגוזל שלכם הוא הדבר המגונן והעוטף ביותר שתוכלו להעניק לו בתחילת הדרך, אבל כשהקטנצ'יק מתחיל לגלות עניין בעולם שסביבו, מתעורר צורך לספק לו תכנים נוספים ומפגשים חברתיים עם בני גילו, מעבר לבילוי בגינה או בג'ימבורי השכונתי. ולא פחות חשוב, גם המבוגר המטפל – לרוב האם, אך לעיתים זה האב, סבתא או מטפלת – זקוק לאינטראקציה חברתית בשעות הרבות שבהן הוא מבלה עם הפעוט. על הצרכים האלה מבקשות לענות מסגרות בסגנון "גן עם אמא".

אז מה זה בדיוק "גן עם אמא"?

מדובר בגן ילדים או מרכז שבו נערכים מפגשים בתדירות של פעם בשבוע או יותר, בהשתתפות הורים ותינוקות/פעוטות. המקום מתנהל על פי סדר יום, כמו גן רגיל, ומתקיימים בו חוגים קבועים, משחק חופשי,פינת יצירה, ליווי התפתחותי, סיפורים, שירים, הפעלות, ג'ימבורי, משחקים דידקטיים ועוד. יש גם שעות קבועות לארוחות, כשכל הילדים יושבים ביחד ואוכלים – חוויה חינוכית בפני עצמה, כשאת האוכל מביאים ההורים מהבית.

ההבדל היחיד הוא שבגן עם אמא הדמות המטפלת – אמא/אבא/סבתא/שמרטפית קבועה – נשארת עם התינוק או הפעוט ועונה על כל צרכיו.

מה היתרונות של גן עם אמא?

עבור התינוק:

  • התינוק/פעוט חווה מסגרת וסדר יום של גן, ויחד עם זאת הוא נהנה מהביטחון בשל העובדה שיש לצידו דמות מוכרת.
  • הוא משתתף בפעילויות אשר מפתחות אותו מבחינה מוטורית, קוגניטיבית, חושית וחברתית.
  • החוויה בגן עם אמא מכינה את התינוק /פעוט למעבר קל יותר ל"גן רגיל".

עבור האם/הדמות המטפלת:

  • גן עם אמא הוא מקום שבו נפגשים עם אימהות נוספות, אשר מפרות זו את זו, יוצרות קשרים חברתיים, משתפות בחוויות, בקשיים, בהתמודדויות ובסיפורי הצלחה.
  • בגן עם אמא ניתן לקבל הדרכה, ייעוץ ממומחה במגוון נושאים – מהנקה ועד גמילה מחיתולים – וכלים מקצועיים הנוגעים לנושאים השונים המעסיקים אותם בשגרה עם הילדים, כגון: יעוץ לשינה, הרגלי אכילה, ליווי התפתחותי מוטורי ועוד.

זו דרך נפלאה להעביר בוקר, להכיר אמהות/חברות חדשות ולבלות עם הילדון שלך זמן איכות מלא בפעילויות מהנות ומעשירות, ואפילו תמצאי גם זמן לשתות קפה עם עוגה.

למי זה מתאים?

גן עם אמא נועד להורים שמחפשים תעסוקה איכותית נוספת עבור ילדיהם. במקום שהמטפלת, הסבתא או ההורה ייקחו את הילד לעוד טיול בגינה או סיבוב בקניון, ניתן לבלות יחד עמו במסגרת קבועה שבה הוא ייהנה יתפתח ויעשיר את עולמו. כך גם בימי החורף הקרים או בקיץ הלוהט, לא נשארים בבית אלא הולכים למסגרת מקורה וממוזגת שבה נפגשים עם ילדים אשר נמצאים באותו שלב התפתחותי ומבלים יחדיו.

פעמים רבות נוצרת קבוצה קבועה של הורים וילדים, ובבוא הזמן אותה קבוצה יכולה להירשם יחד לגן "רגיל", מה שמקל את המעבר על הילדים ועל ההורים כאחד.

לאיזה גילאים מיועד הגן?

גן עם אמא מיועד בדרך כלל לתינוקות ופעוטות מגיל חצי שנה או 9 חודשים ועד גיל 3.

לסיכום, להורים שהחליטו לא לרשום את ילדיהם לגן בשנת חייהם הראשונה והשנייה, מומלץ לבדוק, להתרשם ואף ללכת ליום ניסיון בגן עם אמא. אם זה ימצא חן בעיניכם תוכלו להירשם וליהנות מכל היתרונות שיש למקום כזה להציע – לפתח את הילד, להפגיש אותו עם פעוטות בני גילו, להעשיר את עולמו, ולהקל עליו את המעבר לגן רגיל בבוא העת.

המטרה היא להגיע בכל שבוע ברצף, מכיוון שזה מה שנותן לילדים את תחושת הביטחון וההיכרות עם סדר היום והמקום.

כמה זה יעלה לכם?

מחירים לדוגמה:

תשלום חודשי עבור יום בשבוע – 480-360 שקל לחודש

תשלום חודשי עבור יומיים בשבוע – 650-600 שקל לחודש

מפגש חד פעמי – 110-85 שקל

מפגש ניסיון – 70 שקל

מחיר לכרטיסיה ל-8 מפגשים – 560 שקל

חוגים לתינוקות: האם הם באמת נחוצים וכמה תשלמו עליהם?

כך תפתחו גן ילדים – מה אומר חוק הפיקוח, כמה עולה, כמה מרוויחים