דברים שחייבים לעשות אחרי שקבלת דו"ח תנועה
תוכן ממומן    

דברים שחייבים לעשות אחרי שקבלת דו"ח תנועה

יערית אוליאל, עורכת דין

מדי יום, מחלקת משטרת ישראל מאות דו"חות תנועה ברחבי הארץ, בגין עבירות שונות כדוגמת נסיעה במהירות מופרזת, שימוש בטלפון נייד, רמזור אדום וכ"ו. לא פעם, נהגים ממהרים לשלם את הקנס הכספי מבלי להבין את ההשלכות הצפויות להן, לכן ריכזנו עבורכם את כל הטיפים הנכונים להתמודדות מול דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט הנרשם לחובתכם.

הימנעו מתשלום הקנס

נהגים רבים בוחרים לשלם את הקנס הכספי בדו"ח התנועה, מתוך הנחה כי כאן תם ונשלם העניין. כמובן שמדובר בהנחה שגויה, היות ותשלום הקנס מהווה הודאה באשמה ולכן לאחר ביצוע התשלום, לא יהיה ניתן לבצע כל פעולה נוספת לשם התמודדות מול הדו"ח. בהתאם לכך, יש להימנע מתשלום הקנס עד אשר תבחנו את כל האפשרויות הקיימות, לרבות:

הגשת בקשה להמרה באזהרה

בעת קבלת דו"ח מסוג ברירת משפט הכולל קנס כספי ונקודות, רשאי הנהג להגיש בקשה להמרה באזהרה בעבירות ובתנאים מוגדרים לרבות: ותק רישיון נהיגה של 5 שנים לפחות, ללא הרשעות ב-3 שנים אשר קדמו לביצוע העבירה הנוכחית וכן, לא נרשם לנהג דו"ח אזהרה בשנים הללו.

חשוב לדעת כי, גם במקרה בו הינכם עומדים בכל הקריטריונים הנדרשים, אין כל חובה בחוק להמיר עבורכם את הדו"ח באזהרה, היות ומדובר בשיקול דעתו של השוטר בלבד. בנוסף, הגשת הבקשה הנ"ל לא עוצרת את "מרוץ הזמנים" ולכן, יש להגיש את הבקשה בסמוך לקבלת הדו"ח וכך לא להסתכן בתוספת פיגורים.

הגשת בקשה לביטול הדו"ח

חשבתם לפנות למשטרה בבקשה לביטול הדו"ח, תוך הצגת עובדות על חייכם האישיים, המשפחתיים וכן הכלכליים? תחשבו שוב. האמנם, כל נהג רשאי להגיש בקשה לביטול הדו"ח, אך בכדי שבקשתכם אכן תענה בחיוב, עליכם להציג ליקויים ראייתיים מהותיים לשם כך. למשל, במקרה שהואשמתם כי חציתם את הצומת באור אדום, אך יש ברשותכם סרטון ממצלמת הרכב אשר מראה כי אין כך הדבר, קיימת לכם עילה מהותית לביטול הדו"ח. גם בתרחיש הנוכחי, "מרוץ הזמנים" ממשיך, ולכן מומלץ להגיש את הבקשה הנ"ל בסמוך לקבלת הדו"ח.

הגשת בקשה להישפט

כל נהג רשאי להגיש בקשה להישפט וכן לייצג את עצמו במשפט, אך חשוב לדעת כי תחום התעבורה הוא תחום מורכב ומסועף, לכן מומלץ להסתייע בשירותיו של עו"ד תעבורה לשם כך. היות וההליך המשפטי מתנהל כהליך פלילי לכל דבר ועניין, בסמכותו של ביהמ"ש להקל עימכם או שמא להחמיר. בכדי לקבל תוצאה טובה שהיא – ביטול מלא של הנקודות, יש להציג בפני התביעה ליקויים ראייתיים. את הליקויים הנ"ל, מאתר עורך דין מקצועי ומיומן בבחינת החומר הקיים.

הגשת בקשה להסבה

כיום, משטרת ישראל משתמשת במצלמות אוטומטיות כדוגמת מצלמת א'3, לתיעוד עבירת מהירות מופרזת או חציית צומת באור אדום. בתרחישים הללו, עשוי להגיע לפתח ביתכם דו"ח תנועה, גם מבלי שאתם אלו שביצעתם פיזית את העבירה. לכן, בעת קבלת דו"ח שכזה, מומלץ לוודא בהתאם לתאריך והשעה, שאכן אתם אלו שביצעתם את העבירה ולא אדם אחר הנוהג ברכבכם. במקרה שהתבשרתם כי אדם אחר ביצע את העבירה, עליכם להגיש בקשה להסבת דו"ח בהקדם האפשרי.

מדוע חשוב לבטל את נקודות התעבורה?

כל עבירת תנועה נושאת עימה נקודות תעבורה הנעות בין 0 ל-10 בהיותן נחלקות לחמש קבוצות לרבות: 2, 4, 6, 8, 10. בהתאם לשיטת הניקוד הנהוגה במשרד הרישוי, נהגים שיצברו לחובתם מס' נקודות תעבורה, יידרשו בביצוע אמצעי תיקון לרבות: קורסי נהיגה(בסיסי / ייעודי), מבחן עיוני(תיאוריה), מבחן מעשי(טסט), פסילת הרישיון בפועל(שלושה / תשעה חודשים) וכן מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בגין הסנקציות הלא פשוטות, מומלץ להתמודד מול נקודות התעבורה בעת קבלת דו"ח, גם כאשר מדובר ב-2 נקודות בלבד.

מתי נקודות התעבורה נמחקות?

ראשית, נציין ונאמר כי נקודות התעבורה לא נמחקות, אלא הן עשויות להיות לא תקפות. שנית, במקרה שנהג צבר לחובתו 20 נקודות לכל היותר, תוקף הנקודות הוא לשנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה, ואילו נהג שצבר 22 נקודות ויותר, תוקף הנקודות הוא ל-4 שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה.

בכדי לבדוק את מצב הנקודות המיוחסות לכם, ניתן לגשת למשרד הרישוי או לכל עמדת רשיומט(בסניפי הסופר פארם הנבחרים) ולהוציא תדפיס נקודות עדכני. שימו לב, גם נקודות שאינן תקפות יופיעו בתדפיס הנ"ל.

האם ניתן להתמודד מול הנקודות לבד, או שיש צורך בעורך דין?

התשובה הקצרה היא – חד משמעית לא. אדם מן היישוב לא ידע לבחון את הדו"ח באופן הנדרש, ועל אחת כמה וכמה לא ידע לזהות היכן נפלו כשלים מהותיים אשר עשויים להביא להקלה בענישה וכן לביטול מלא של הנקודות. עורך דין מנוסה ומיומן ידע לבחון עבורכם את הראיות בצורה מקיפה ומקצועית, לאתר ליקויים מהותיים וכן להציגם בפני ביהמ"ש.

אם קיבלתם דו"ח תנועה, אל תאמרו נושא, היוועצו עם משרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל בסמוך לקבלת הדו"ח והבטיחו לעצמכם ניהול הליך כנדרש, אין תחליף להגנה משפטית מקצועית. לאתר המשרד