תוכן ממומן    

דוד וגוליית – איך עסק קטן יכול לנצח קורונה גדולה

אין ספק שהמגיפה העולמית לא תפסה אף אחד מוכן, בין אם אלו בתי החולים, מעבדות הבדיקה או האזרחים הפשוטים שרצו לקנות מסכות ורוקנו את הסופרים. אך ככל שהזמן עובר ניתן להגיד יותר בבירור כי עד כמה שאותו וירוס הוא מסוכן לבריאות, הנזק העיקרי שנגרם מהתפרצות המגפה הוא לעשרות אלפי העסקים הקטנים ומאות אלפי משקי הבית שאיבדו פרנסה חשובה ונכנסו לחובות. אז מה אפשר וכדאי לעשות כדי לשרוד את התקופה הקשה ובכל זאת להוציא מעז מתוק? על כך בכתבה הבאה.

 

עסקים קטנים קמים ונופלים על ניהול

לא משנה אם יש לכם רעיון גאוני, נדל״ן מושלם בלב העיר או צוות מובחר של מקצוענים, העסק שלכם הוא בראש ובראשונה האופן בו הוא מנוהל. קבלת ההחלטות של מנהלי העסק היא זאת שמכריעה האם הוא יצליח להתאושש גם ממשברים בלתי צפויים ועד כמה הוא יצליח לצמוח בעתיד. אז גם אם אין לכם תואר ראשון במנהל עסקים, יש לא מעט עקרונות בניהול עסק שאם תצליחו לשמור עליהם תגלו שהעסק שלכם יכול לעמוד גם בזמנים קשים.

 

ניהול הוצאות והכנסות

הכלי החשוב ביותר בידיו של כל מנהל הוא ניהול ההכנסות וההוצאות של העסק. המעקב על התנועות בחשבון הבנק של העסק צריך להיות יום יומי וקפדני. מהן ההוצאות של העסק? מה ניתן לצמצם ומה ניתן לחתוך לגמרי? כל הוצאה מיותרת היא כסף שלא יחזור ויכולה להיות ההבדל בין עסק שסוגר את החודש ברווח קטן לעסק מפסיד שמקצר את ימיו ומתקרב אל סופו.

 

גביית חובות

אם כבר פנינו לעסוק בטבלת ההוצאות של העסק, כדאי לשים לב גם להכנסות ולבחון האם יש כסף שהיה אמור להיכנס ולא הגיעה מסיבה כלשהי. עסקים רבים נופלים לחוסר סדר בנושא גביית הכספים ולעיתים לא מקפידים לוודא שהכסף אכן נגבה – בין אם באמצעות סליקת אשראי או באמצעות שיק. כל סליקת אשראי שנכשלה ופוספסה על ידי מנהלי העסק היא בעצם מוצר או שירות שניתן בחינם ללא סיבה וללא הכנה מראש.

 

סטטוס הלוואות

העולם המשפטי עוסק ללא הרף בשאלה האם ניתן לכנות את מגפת הקורונה העולמית כוח עליון ובכך להוביל לביטול של שלל עסקאות, חוזים והלוואות. כך או אחרת, שווה לבדוק האם הבנק שלכם יכול להקל עליכם בתנאי ההלוואה בעקבות המצב החריג. כמו כן, יש לא מעט עסקים קטנים שזכאים להטבות ממשלתיות בעקבות הקורונה ושווה לבדוק בהקדם האם גם העסק שלכם זכאי להטבות.

 

שיתוף פעולה בעת צרה

הקורונה הובילה עסקים רבים להתחיל בתהליכים שהיו צריכים להתחיל כבר לפני זמן רב אך נדחו מסיבות שונות. בין אם אלו עסקים שעברו דיגיטציה וכיום נגישים ברשת או עסקים אשר פתחו או הרחיבו שירותי משלוחים והפכו את העסק שלהם לזמין יותר. שווה לבדוק האם העסק שלכם זקוק לשירותים כאלו וכן אם אתם מסוגלים לספק שירותים כאלו או אחרים לספקים שלכם. כך, שני הצדדים ירוויחו משיתוף הפעולה והעסק יתקדם בזכות המשבר.