חדשות    

דוד שמש חובה בכל בית – המהפכה שתחסוך 50% בחשמל

David Monniaux - נוצר על ידי CC BY-SA 3.0

שוכרים דירה? הסוף לשאלה "דוד חשמלי או דוד שמש". המועצה הארצית לתכנון ולבנייה פרסמה תקנות חדשות האוסרות את השימוש בדוד חשמל כמערכת חימום מרכזית. לפי התקנות יחויבו  הקבלנים בהתקנת מערכות חסכוניות לחימום מים (כגון: דוד שמש, משאבות חום וכו') בכל הדירות בבנייני מגורים חדשים. עד היום חימום מים בדירות נעשה על ידי מערכת סולארית (דוד שמש) רק בקומות העליונות, ואילו שאר הדירות בבניין נאלצו להשתמש בדוד חשמל אשר צורך כמויות אנרגיה גבוהות. המשמעות  היא כי  משק בית יוכל לחסוך כ-50% (כ- 800 שקלים) בחשבון החשמל השנתי. כמו כן, מדובר בחיסכון עתידי של כ- 2.35 מיליארד שקלים למשק החשמל והפחתה של פליטת גזי החממה.

מי שהוביל את ניסוח ופרסום התקנות הוא יו"ר מטה הדיור זאב בילסקי, אשר החל לקדם את הנושא כבר לפני כשבע שנים, כשהיה חבר כנסת. נוסף לחיסכון הכלכלי, התקנות החדשות צפויות לצמצם את הפערים בהוצאות בין הדיירים בקומות העליונות לבין יתר הקומות בבניין. הן גן יגבירו את הפקת האנרגיה מאנרגיות מתחדשות, יעודדו התפתחות טכנולוגית וחדשנות בתחום המערכות בבניין, יקטינו את צריכת החשמל במשק ויפחיתו את פליטת גזי חממה הנגרמת כתוצאה מצריכת חשמל. התקנות תיכנס לתוקף לאחר 90 יום מיום פרסומן.

השוואה בין מערכות חימום המים למשק בית

עלות כוללת (התקנה ותשתית, אחזקה, החלפה, חשמל) דוד חשמל דוד שמש הפרש \ חיסכון
למשך 20 שנה שקל      33,680  שקל      17,785  שקל   15,895
עלות שנתית  שקל        1,684  שקל           889  שקל        795
עלות חודשית שקל           140  שקל             74  שקל          66
  • החיסכון הכולל ל-20 שנים המתקבל מכלל יח"ד שייבנו ברבי קומות בשנים 2019-2040 בש"ח מהוון: כ- 2.35 מיליארד שקל
  • החיסכון הכולל עד שנת 2030: בצריכת חשמל: כ- 1.9 מיליארד קוט"ש *בפליטות גזי חממה: tCO2e  653,619

 

לדברי זאב בילסקי, יו"ר מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה: "לפני למעלה משבע שנים, עוד בהיותי חבר כנסת הגשתי הצעת חוק משותפת עם ידידי דב חנין, להתקנת מערכות חוסכות אנרגיה לחימום מים. לשמחתי, סגרתי את המעגל בימים אלה כאשר כיו״ר המועצה הארצית לתכנון ובניה הבאנו לאישור את התקנות החדשות שתבטחנה מערכות חימום חסכוניות לכל דייר בכל קומה שהיא ובכך יחסכו  למשק כ-2.35 מיליארד ש"ח בעשרים השנים הקרובות כתוצאה מהקטנת צריכת החשמל והפחתת פליטת גזי חממה הנגרמים בשל כך. טוב למדינה וטוב לדיירים שישלמו הרבה פחות".

 

איך להימנע מתקלות בדודי שמש

עד 2024 פאנלים סולאריים ישלטו באנרגיה החלופית