חדשות    

"דווקא היום בעקבות צוק איתן – יש הזדמנות כמעט חד פעמית לייצר מהפך רבתי בנושא התמ"א"

שי רונן מנכ"ל חברת My House: מדובר ב'שעת הזהב' של תמ"א 38, אולם הכדור נמצא בידי שני גורמים: ראש הממשלה אשר ביכולתו לחייב את העיריות במדיניות פתוחה יותר לקידום התמ"א, וכמובן העיריות שבידיהן השרביט 'לשבט או לחסד'

רובן המכריע של העיריות והרשויות המקומיות במידת ישראל, להוציא בודדות, הניחו במשך שנים מוקשים למי שרצה לקדם תכניות תמ"א 38. הדוגמא של עירית תל אביב, שחרתה על דגלה את תכנית הרובעים שחיסלה כמעט סופית את האפשרות לבצע תמ"א בעיר העברית הראשונה, ידועה לכל, אולם היא רק אחת מתוך עשרות רבות של עיריות ורשויות מקומיות שראו למרבה הצער את התמ"א 38 כמיותרת, בעייתית ומעיקה. הטענות נגד התכנית היו רבות מספור: שהיא לא ישימה. שהיא תחבל בחזות האחידה של הערים. שמדובר במתיחת פנים בלבד ולא בשינוי מהיסוד של בניינים. שהיא תגרום לקריסת תשתיות חנייה ובכלל. שהיא תבלום, חלילה, את תכניות הפינוי בינוי (שכידוע, בלשון סגי נהור, מקודמות בשצף קצף בהמוניהן בכל רחבי הארץ), שהיא תגרום להרס המרקם של אזורים המיועדים לשימור. שעדיף, בכלל, לפתח שכונות חדשות. ניתן למנות, במקרה הטוב, על יד אחת, עיריות שכן שיתפו פעולה, באופן כזה או אחר, לקידום תכניות תמ"א, אולם בסופו של דבר התכנית נותרה בעליל נישתית וכמעט חסרת משמעות ברמה הלאומית של התחלות בנייה לטווח הקצר, הבינוני, והארוך.

שי רונן, מנכ"ל חברת My House, סבור כי דווקא היום, בעקבות מבצע צוק איתן, יש הזדמנות כמעט חד פעמית, הן לממשלת ישראל והן לעיריות, לייצר מהפך רבתי בנושא התמ"א. כזכור הממשלה היא זו שהכריזה עוד ב-2005 על התמ"א, כתכנית ארצית מקיפה למיגון בפני רעידות אדמה לבניינים שהוקמו לפני 1980. מבחינה זו, אין ספק, נכשלה הממשלה במשימתה כשלון חרוץ. רוב רובם של הבניינים הישנים אינם מוגנים בפני רעידת אדמה קלה שבקלות. נקודה. וכעת, לאחר התקפות הטילים המאסיביות על תל אביב, ערי גוש דן, אשדוד ויתר המרכזים האורבאניים של מדינת ישראל, נוצר מצב שרוב רובם של הבניינים הישנים שהינם נטולי ממד, ממש "חשופים בצריח" בפני סכנה עתידית שכזו ומכיוון שכידוע מערכת "כיפת ברזל" איננה נותנת הגנה של 10 אחוזים, רק נס גרם לכך ששום בניין בתל אביב לא נפגע וקרס כתוצאה מהתקפות הטילים, עובדה שחלילה היתה גורמת לעשרות רבות של נפגעים.

רונן מעריך כי דווקא עכשיו, בשש אחרי המלחמה, זוהי "שעת הזהב" של התמ"א 38. אם תהיה זו, אכן, שעת זהב או החמצה רבתי, את זאת נדע כבר בתקופה הקרובה. הכדור בידי שני גורמים: אלף, ראש הממשלה כמבוגר האחראי שביכולתו לתת הנחייה למשרד הפנים ויתר הגורמים הרלוונטיים לחייב את העיריות במדיניות שונה, פתוחה הרבה יותר, לקידום התמ"א. בית, כמובן העיריות שבידיהן השרביט "לשבט או לחסד". החלטה אחת של מהנדס עיר ושל וועדה, לדוגמא בתל אביב, עשויה בבת אחת לגרום לדחיפה רבתי אל אלפי פרויקטים חדשים בבניינים ישנים ורעועים שקיימים בכל רחבי העיר העברית הראשונה. מבחינה זו, לטעמי, מהפך במדיניות עירית תל אביב, יכול להיות "סמן ימני" לכל עיריות גוש דן ולכל הרשויות ברחבי הארץ להתחיל ולחשוב קדימה ולראות את שני היתרונות העצומים שיש לתמ"א 38 – האחד, הגדלת משמעותית של מלאי הדיור ובכך בלימת עליות המחירים, והשני, הגנה על תושבי מדינת ישראל שהיא חובתה הבסיסית של כל ממשלה וכל עירייה.