חדשות    

דורית סלינגר: סוכני ביטוח ויועצים פנסיונים יחשפו את אופן התגמול שלהם; ככה תדעו מה האינטרסים שלהם!

הממונה על שוק ההון במשרד האוצר דורית סלינגר קובעת הוראות לעריכת מסמך הנמקה עבור סוכני הביטוח; מטרת החוזר היא להגביר את אמונו של החוסך בתהליך הייעוץ הפנסיוני

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, פרסמה היום הוראות שלכאורה נשמעות משמעממות – הוראות לאופן עריכת מסמך הנמקה ומסירתו ללקוח. אלא שבפועל, מדובר על חדשות של ממש ללקוחות של סוכני הביטוח. הסוכנים יצטרכו להרחיב את הגילוי הנאות, ומדובר בשינוי שתואם את המגמה בעולם. המטרה –  להגביר את השקיפות מול הלקוח ואת האמון של החוסכים בהליך השיווק והייעוץ הפנסיוני. החשיפה הזו תבהיר לכם, הלקוחות מה האינטרסים של סוכני הביטוח והיועצים הפנסיונים, ככה תדעו אם היועץ מקבל עמלה שמנה מחבה מסוימת, ככה תבינו שאתם צריכים לבדוק את כדאיות החיסכון/ ביטוח בחברה מסוימת בשבע עיניים, ככה פשוט תדעו לזהות מה האינטרסים של סוכן הביטוח והיועץ הפנסיוני וככה תזהו אם מנסים לעבוד עליכם!

מסמך ההנמקה מפרט את הסיבות שבגינן נבחר המוצר הפנסיוני עבור החוסך. המסמך ניתן לחוסך על ידי סוכן הביטוח טרם חתימה על חוזה. לנוכח מגוון המוצרים הפנסיוניים הקיימים ומורכבותם, התאמתו של המוצר ללקוח היא קריטית.

מסמך ההנמקה החדש מתמקד בהיבטים העיקריים והמהותיים ביותר בתהליך. למשל, הורחבו חובות הגילוי של סוכן הביטוח וכעת עליו להצהיר על סוג הרישיון שלו, אופן התגמול והזיקה שלו לגופים המוסדיים. כמו כן, על סוכנים יהיה לציין אם המוצר עליו המליצו ללקוח משתתף במבצע קידום מכירות מצד הגוף המוסדי, ולפרט את מהות התגמול והתנאים לקבלתו. כמו כן, בחוזר החדש בוצעה הבחנה בין שלושה סוגים של מסמכי הנמקה בהתאם לסיטואציה של הלקוח, וכן נוסף חיוב של בעל הרישיון לפנות למסלקה הפנסיונית על מנת לקבל מידע אודות המוצרים הפנסיוניים שבידי הלקוח.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר: "הגברת השקיפות בהליך השיווק הפנסיוני היא נדבך נוסף בתכנית האסטרטגית של אגף שוק ההון. החוזר החדש יפשט את הליך השיווק או הייעוץ הפנסיוני ללקוח ויקל עליו בהבנת המסמך, בנוסף לייעול תהליכי עבודתו של הסוכן".

מדובר בצעד אחד מיני רבים שמבצעת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, לטובת החוסכים. בראשית החודש השיקה סלינגר את "קו הצדק הפנסיוני" שמאפשר לעובדים להעביר מידע על מעסיקים הפוגעים בזכות לבחור מוצר פנסיוני. העברת המידע שמתאפשרת באופן אנונימי, תסייע לממונה על שוק ההון לאתר מעסיקים וסוכנים העוברים על החוק.מדובר במילים פשוטות במלשינון דומה לזה שיש במס הכנסה ומאפשר לאזרחי להתלונן ולדווח על העלמות מס של אחרים.

החוק קובע כי כל עובד רשאי לבחור את מוצר החיסכון הפנסיוני שלו. הזכות הבסיסית והחיונית של בחירת מוצר מאפשרת לעובד להתמקח על דמי הניהול, למקסם את החיסכון הפנסיוני שלו ולהתאים לעצמו את המוצר הטוב ביותר עבורו. שלילת זכות הבחירה, כולל מניעת הטבת דמי הניהול שהשיג העובד, היא פגיעה חמורה שכן משמעותה פגיעה בקצבת הזקנה בעת פרישה.

הממונה רואה בחומרה פגיעה של מעסיקים בזכותם של עובדים להשיג קצבת זקנה ראויה ולבחור את מוצר החיסכון הפנסיוני באופן חופשי. בכוונתה למצות את הדין עם מעסיקים שמפרים את הוראות החוק. דינו של העבריין עלול להיות מאסר או קנס בסך של כ-1.8 מיליון ש"ח.

מפניות שהגיעו לממונה על שוק ההון עולה כי מעסיקים מפרים את הוראות החוק ושוללים מעובדיהם את זכות הבחירה המגיעה להם לפי חוק. מקרה נפוץ להפרת החוק הוא כאשר מעסיק מאפשר לעובדיו לבחור חיסכון פנסיוני רק מתוך רשימת חברות שאיתן עובד הסוכן של המעסיק. אגף שוק ההון מצפה כי עובד שנמנעה ממנו זכות הבחירה יעביר מידע ל"קו הצדק הפנסיוני" בטלפון *3002 או באמצעות אתר האינטרנט של משרד האוצר.