השכרת דירה    מדריכי דירה ומשכנתא    

דייר נכנס לא שינה כתובת – מי ישלם ומה אפשר לעשות?

על פי חוק, ברגע שאדם משנה כתובת עליו להודיע על כך הן לעירייה שבה הדירה שממנה יוצא וגם לעירייה שבה הוא נכנס. גם לפי כל חוזה שכירות סטנדרטי על הדייר להודיע לעירייה בתום תקופה מוגבלת על כניסתו לנכס.

עם זאת, שוכרים רבים שוכחים מסעיף זה בחוזה.  כך אנו עדים לשוכרים או בעלי דירה שעדיין רשומים כחייבים בחשבוני הארנונה והמים, אף שכלל לא מתגוררים בנכס ויש דייר אחר.

בכל מקרה, על פי פקודות העירייה חלה חובה על דייר יוצא או על נציגו להודיע שיצא מהנכס. אם לא יעשה זאת עדיין יקבל את חשבונות הארנונה והמים. חשוב שדרישה זו תהיה בכתב כדי שתהיה אסמכתא הן לדייר והן לעירייה.

הבעיה בארנונה שהעירייה יכולה להמשיך להטיל חובות ועיקולים בלי להידרש להליך משפטי. כך שאם לא עדכנתם את שינוי הכתובת אתם יכולים לגלות פתאום שהצטברו לכם חובות עצומים כלפי העירייה. העירייה יכולה לעקל חשבונות בנק, משכורות ורכוש.

חוץ מהשוכר היוצא גם המשכיר יכול לספוג את חוסר האחריות של הדייר הנכנס. כך למשל אם  לא נרשם השוכר או ששוכר קודם סיים את תקופת השכירות ודיווח על כך, הבעלים יהיה רשום כבעל הנכס ויהיה מחויב בחשבונות. וכך גם אם השוכר הקודם השאיר חובות אחריו, והערבויות והביטחונות אינם מכסים את החובות. העירייה תראה כבעל הנכס כאחראי. במקרה זה על המשכיר לנקוט כלפי השוכר צעדים משפטיים.

ערעור ארנונה והתיישנות

אם קיבלתם חוב ארנונה,  אתם יכולים להגיש תוך 90 יום  ערעור למנהל הארנונה בעירייה. עילה נפוצה היא כי מי שהוגדר כחייב  אינו נחשב באמת כמחזיק בנכס.

בתי המשפט יעדיפו שקודם תמצו את הליך הערר ורק לאחר מכן תפנו להליך משפטי. עם זאת, אם קיבלתם את החוב לאחר שבע שנים חלה עליו התיישנות ולא תצטרכו לשלם.

מה לעשות

בכל מקרה חייבים שהן בעלי הנכס, הן השוכרים היוצאים והנכנסים יעדכנו בהודעה בכתב בעירייה. כמו כן כדאי להתעדכן שאכן נרשמו הפרטים. אם הדיירים היוצאים או הבעלים דיווחו, ואילו הדייר הנכנס או המחזיק בנכס לא דיווחו לעירייה, ניתן לפעול נגדם משפטית, לרוב לאחר הליך הערעור לעירייה.

איך משנים היום כתובת

איך להפוך כתובת לגוש וחלקה (וההיפך)

פטור מהתור: איך משנים כתובת בתעודת זהות?