חדשות    

דרישה תקן חדשה: הגבלת תכולת עופרת בצבעים ולכות

מעודכן ל-05/2021

מדובר במתכת רעילה שחשיפה ממושכת אליה, בעיקר בקרב ילדים, עלולה לגרום נזקים שונים, בהם: נזק למוח ולמערכת העצבים, פגיעה בגדילה והתפתחות איטית

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, בשיתוף עם משרד הבריאות, מבקשים להסב את תשומת ליבם של יצרנים, יבואנים ומוכרים של צבעים ולכות על כניסתה לתוקף של מהדורה חדשה לתקן: בהמשך להכרזת שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, מיום 7 בפברואר 2019, על רשמיות המהדורה החדשה לתקן ת"י 1343 – "צבעים ולכות – דרישות כלליות", הממונה על התקינה, איגור דוסקלוביץ, מתזכר את היצרנים, היבואנים והמוכרים צבעים ולכות, כי התקן הכולל דרישה להגבלת תכולת עופרת, נכנס לתוקף.

המהדורה החדשה, לפיה תכולת העופרת בצבעים ולכות תוגבל ל -90ppb, נכנסה לתוקפה לאחרונה – בינואר 2021. ההגבלה חלה על כל סוגי הצבעים והלכות, לרבות צבעים לתעשייה וצבעי רסס (ארוסולים).

פגיעה בעצבים ובעיות למידה

עופרת היא מתכת רעילה וחשיפה ממושכת אליה יכולה לגרום לפגיעה בבריאות הציבור. חשיפת הציבור לעופרת מהווה אחד ממוקדי הדאגה  לבריאות הציבור העולמית, והאו"ם אף הכריז על הגבלת עופרת בצבעים כיעד בינלאומי.

יש לציין כי ילדים רגישים במיוחד להשפעות העופרת, שעלולה לגרום נזקים שונים, בהם: נזק למוח ולמערכת העצבים, פגיעה בגדילה והתפתחות איטית, בעיות למידה ונזקים התנהגותיים.

לנוכח סיכונים אלו ולאור המלצת משרד הבריאות, הוחלט על עדכון התקן ת"י 1343 ולדרוש את הגבלת תכולת העופרת, כמקובל במדינות רבות בעולם.

ת"י 1343 משויך לקבוצת ייבוא מס' 2 . המשמעות היא כי על היבואנים חלה חובת בדיקת הדגם עבור מוצרים אלו, אשר תתבצע אחת לשנתיים בכניסה לגבולות הארץ.

בדיקת הדגם נועדה לוודא עמידת המוצר בדרישות התקן, הן לעניין תכולת העופרת והן לעניין סימון המוצר. לפיכך, מומלץ לבדוק טרם הבאת המוצר למדינת ישראל כי הוא עומד בדרישות התקן הרשמי החל עליו.

שימו לב: סעיף 9(א) "חובת שמירה על תקן רשמי" בחוק התקנים, התשי"ג – 1953, אוסר לייבא/לייצר/לשווק מוצר שאינו מתאים לדרישות התקן הישראלי הרשמי. אי התאמת המוצר להוראות ודרישות התקן הרשמי מהווה עבירה על הוראות החוק. על מוכרים חלה חובת עמידה בדרישות התקן הרשמי. כמו כן, על היצרנים המקומיים חלה החובה לוודא התאמה לתקן רשמי.

טלפונים סלולריים יוזלו, חיתולים וצעצועים – לא; הקלות בבדיקות התקן יחסכו לציבור כ-300 מיליון שקל

ממחר החמרת התקנות על קורקינטים ואופניים שיתופיים בתל אביב