תוכן ממומן    

דרכון פורטוגלי – מי זכאי? כל התשובות הנכונות בשאלון קצר

צילום יח״צ

בחנו את עצמכם: האם גם אתם זכאים להנפיק דרכון פורטוגלי? כל מה שרציתם לדעת על תנאי הזכאות בחמש שאלות פשוטות שיכניסו אתכם לעניינים. חברת פורטוגליס לרשותכם!
המרוץ לדרכון הפורטוגלי ממשיך בכל הכוח. אלפי ישראלים כבר עשו את זה, עוד עשרות אלפים בעיצומו של התהליך והזרוע נטויה. מתפלאים על הכמויות? זה לא מפתיע. בהתחשב בניסוחו של התיקון לחוק האזרחות הפורטוגלית, שפתח את הדלת לכשני מיליון תושבים ישראליים שכעת זכאים להגיש בקשה להפוך לאזרחים פורטוגלים – הצפי הוא שמניין האזרחים הישראליים שמחזיקים באזרחות כפולה: ישראלית ואירופאית, רק ילך ויעלה.

הכנו לכם שאלון קצר שיעזור לכם לפענח האם גם אתם נמנים עם הזכאים להנפקת דרכון פורטוגלי. מתחילים!

  1. האם אתם יהודים?

חוק השיבה הפורטוגלי מבוסס על אחד מן המאורעות המכוננים על ציר הזמן של ההיסטוריה היהודית, גירוש ספרד. למי שלא מכיר, בסוף המאה ה 15 עם עלית הנצרות הרדיקלית בספרד, גורשו בכפייה כל היהודים שסירבו להתנצר. חוק השיבה בא לתקן את העוול ההיסטורי הזה.
אי לכך ובהתאם לזאת, הזכאות לעתור להוצאת דרכון פורטוגלי ניתנת ליהודים בלבד.

  1. האם אתם צאצאים של מגורשי ספרד ו/או פורטוגל?

כפי שהוסבר בסעיף הקודם, הזכאות לאזרחות פורטוגלית ניתנת בעקבות הגירוש. זאת אומרת שלא מספיק להיות רק יהודי בשביל להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית. במסגרת התהליך, אתם תידרשו להוכיח קשר משפחתי עם אדם אחד לפחות שהיה חלק מהקהילה היהודית שגורשה מספרד או פורטוגל.

לשמחת רבים, ממלכות ספרד ופורטוגל של אותם הימים היו רחבות ידיים עד מאד. תחת הריבונות שלהן נכללו בין היתר המדינות: טוניס, לוב, מצרים, אלג'יר, מרוקו, יוון, טורקיה, סוריה, לבנון, ארצות הבלקן (כמו למשל בולגריה, קרואטיה, סרביה, יוגוסלביה לשעבר), חלק ממדינות  דרום אמריקה (ברזיל וארגנטינה למשל) ועוד.

  1. בני כמה אתם?

את הבקשה להוצאת אזרחות פורטוגלית ניתן להגיש מגיל 18 ומעלה. מה דינם של קטינים? ובכן, כל מי שנולד לבעל או בעלת אזרחות פורטוגלית, מקבל אותה באופן אוטומטי בכפיפות להורה/ים. במקרה שההורים קיבלו אזרחות במצב שכבר יש להם ילדים מתחת לגיל 18, התנאי להנפקת דרכון עבורם הוא הוכחת זיקה לפורטוגל. כמובן שקשר משפחתי עם מי שכבר יש לו אזרחות פורטוגלית (ההורים) זאת זיקה חזקה.

ההמלצה היא להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית עבור כל בני המשפחה בבת אחת. מעבר לחיסכון במשאבים (זמן, אנרגיות וכסף), אתם תוכיחו את הזיקה של כל המשפחה בבת אחת.

  1. עמדתי בכל שלושת הקריטריונים. האם אקבל דרכון פורטוגלי בוודאות?

באופן עקרוני, אם אתם יהודים בגירים מעל גיל 18 ומוצאכם הוא מאחת המדינות שהיו תחת שלטון ספרד או פורטוגל – אתם זכאים להגיש בקשה. הבקשה שלכם תעבור בשתי תחנות: תחילה, אישור של הקהילה היהודית בפורטוגל שהיא הסמכות לקבוע שאתם אכן צאצאים של מגורשי ספרד. הקהילה היהודית תיתן את האישור שלה, ומשם, הבקשה עוברת לתחנה השנייה – בדיקה ואישור סופי של ממשלת פורטוגל. לכל אדם היסטוריה אישית ונסיבות חיים שונות. כל בקשה נבדקת באופן פרטני וממשלת פורטוגל היא הסמכות המכריעה.

  1. מה אני יכול לעשות כדי הגדיל את הסיכויים שלי לקבל דרכון פורטוגלי?

תהליך  הוצאת אזרחות ודרכון פורטוגלי אינו מסובך, זכרו שמדובר בתהליך בירוקרטי מול רשויות חוק במדינה זרה שסביר להניח שאינכם דוברים את השפה שלה (פורטוגזית). הדרך הכי טובה להגדיל את הסיכויים שלכם למקסימום היא להיעזר בשירות של חברה המתמחה בהוצאת האזרחות הפורטוגלית מעבר לכך שזה יחסוך לכם הרבה זמן, "ריצות" וכאב ראש, זה יחסוך לכם טעויות של מתחילים. כפי שנאמר, אין חכם כבעל ניסיון. עשו את זה פעם אחת כמו שצריך והבטיחו אזרחות אירופאית לצאצאים שלכם ולהמשך השושלת המשפחתית.

לידיעה – עם קבלת האזרחות הפורטוגלית מונפק גם דרכון פורטוגלי, כפי שמבקשים במשרד הפנים לצד תעודת זהות, להוציא דרכון.