האוצר: "במרץ נמשכה הירידה במשקל המשקיעים בשוק הנדל"ן – אשר הגיע ל-24%"
חדשות    

האוצר: "במרץ נמשכה הירידה במשקל המשקיעים בשוק הנדל"ן – אשר הגיע ל-24%"

האוצר מפרסם את סקירת אגף הכלכלן הראשי המתייחס לשוק הנדל"ן: במרץ נמשכה הירידה במשקל המשקיעים אשר הגיע ל24%; בכך ירד תוך חודשיים משקל המשקיעים ב-6 נקודות אחוז

משרד האוצר מפרסם היום את סקירת אגף הכלכלן הראשי, ממנה עולה כי בחודש מרץ נמשכה הירידה במשקל המשקיעים, אשר הגיע ל24 אחוזים. "בכך ירד תוך חודשיים משקל המשקיעים ב-6 נקודות אחוז; סך העסקאות התייצב על רמה גבוהה של 10.5 אלפי דירות", נכתב בסקירה.

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מדווח כי בחודש מרץ נרכשו כ- 10.5 אלפי דירות, בדומה לרמת העסקאות בחודש הקודם. עם זאת, בניכוי ירידה חריגה באזור באר-שבע , נרשם גידול של 11 אחוזים בסך העסקאות בהשוואה לחודש הקודם. הגידול בסך העסקאות הקיף כמעט את כל האזורים והוא בולט במיוחד באזור ירושלים ובאזור השפלה.

בפילוח לפי סגמנטים נמצא כי סגמנט השוק היחידי שרשם ירידה בסך העסקאות בחודש מרץ היה זה של המשקיעים. כך, לאחר ירידה של 16 אחוזים ברכישות המשקיעים בחודש פברואר (וירידה של 4 נקודות אחוז במשקלם בסך העסקאות) הוסיפו רכישות המשקיעים לרדת בחודש מרץ, בשיעור של 7 אחוזים. משקלם בסך העסקאות ירד ל-24 אחוזים.

כחלון מבקש מהציבור להמתין: "עדין לא נקבע שמס רכישה לדירה שנייה יעלה ל-20%"

על פי סקירת אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, את הירידה ברכישות המשקיעים הובילו אזור באר שבע (42 אחוזים) ואזור השרון. מנגד גידול בולט ברכישות המשקיעים נרשם באזור חדרה (הכולל בין היתר את הישוב חריש) ובאזור השפלה. עם זאת יש לציין, כי עדיין משקל המשקיעים בשני אזורים אלו נמוך מרמתו ההיסטורית הגבוהה ביותר, אם כי בשיעור הנמוך ביותר בהשוואה ארצית (ירידה של פחות משתי נקודות אחוז). הירידה החדה ביותר במשקל המשקיעים בהשוואה זו נרשמה באזור ב"ש ובאזור חיפה (ירידה של עשר נקודות אחוז בהשוואה לרמות השיא שנרשמו באזורים אלו בשנת 2010).

בניתוח מאפייני המשקיעים במרץ בפרט, ומאז תחילת 2015 בכלל, נמצא שיעור גבוה בהשוואה לשנים קודמות, של משקיעים שרכשו יותר מדירה אחת להשקעה בעשור האחרון. כך, בעוד שבממוצע בעשור האחרון עמד שיעור המשקיעים שרכשו יותר מדירה אחת על כ- 23 אחוזים, עלה שיעור זה ל- 33 אחוזים במרץ השנה. גידול זה עשוי להיות מוסבר בין היתר בעובדה שחלק לא מבוטל (חמישית) מרוכשי הדירות להשקעה במרץ השנה מכרו לפחות דירה אחת להשקעה בארבע השנים האחרונות (במסגרתן ניתן היה למכור עד 3 דירות בפטור ממס שבח או בהנחה במס).

רכישת דירות ע"י זוגות צעירים רשמה גידול מתון של 2 אחוזים בחודש מרץ, בהשוואה לחודש הקודם. עם זאת, בניכוי אזור ב"ש, בו נרשמה ירידה חדה של 35 אחוזים (לאחר הזינוק בחודש פברואר) נרשם גידול של 14 אחוזים ברכישות הזוגות הצעירים, כאשר גידול זה מקיף את כל האזורים, למעט נצרת.

מדריכים לרכישת דירה

אגף הכלכלן הראשי באוצר מציין בסקירתו כי בפילוח בין דירות חדשות לדירות יד שניה נמצא כי רכישת דירות חדשות ירדה ב- 11 אחוזים בחודש מרץ לעומת החודש הקודם, זאת על רקע ירידה חדה של 60 אחוזים באזור באר-שבע. בניכוי אזור זה נרשם גידול של 16 אחוזים ברכישת דירות חדשות. שיעורי גידול גבוהים במיוחד נרשמו באזור תל אביב ובאזור ירושלים. יש לציין כי בעוד שבת"א התרכז הגידול בעסקאות בפרויקט יוקרה, באזור ירושלים התרכז הגידול באחד מישובי יהודה ושומרון, המתאפיין ברמות מחיר נמוכות.

רכישת דירות יד שניה רשמה גידול של 9 אחוזים, כאשר באזור השפלה מגיע הגידול בעסקאות ל-20 אחוזים. בכך הגיע מספר העסקאות בדירות יד שניה באזור השפלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2013, ולאחת הרמות הגבוהות ביותר שנרשמו באזור זה לפחות מאז 2002. ניתוח העסקאות בדירות יד שניה באזור השפלה מלמד כי הגידול החד במכירות אלו חל בין היתר על רקע האצה בקצב המכירות של "דירות בהמתנה" באזור. ניתוח משך זמן ההחזקה בדירה יד שניה של דירות יד שניה שנמכרו באזור זה עמד על 9.5 שנים, נמוך מממוצע זמן ההחזקה בשנת 2007 למשל, לפני תחילת גל עליות המחירים (עמד אז על 12 שנים). השבח הריאלי הממוצע לדירה שנמכרה באזור השפלה בחודש מרץ עמד על כחצי מיליון ש"ח (השבח הריאלי החציוני עמד על 442 אלף ש"ח). עליית המחירים היטיבה בעיקר עם בעלי הדירות היקרות: השבח הריאלי הממוצע לדירה שנמכרה במחיר הגבוה מהחציון עמד על 695 אלפי ש"ח. מנגד, השבח הריאלי הממוצע לדירה שנמכרה במחיר עד החציון עמד על 310 אלפי ש"ח. ניתוח הממצאים מעלה עוד כי רוכשי הדירה בהמתנה נהנו מההחזקה הממושכת בדירה: השבח הריאלי הממוצע שלהם עמד על 615 אלפי ש"ח, לעומת שבח ממוצע של 476 אלפי ש"ח ממנו נהנו יתר רוכשי "דירה יחידה".

בנוסף מדווח הכלכלן הראשי באוצר כי נתונים ראשוניים לחודש אפריל מצביעים על ירידה חדה במספר העסקאות.