האינפלציה בארה"ב לא עוצרת: מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה מעל הציפיות
חדשות    

האינפלציה בארה"ב לא עוצרת: מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה מעל הציפיות

יו"ר הפד, ג'רום פאואל

מעודכן ל-07/2022

האינפלציה בארה"ב לא עוצרת. מדד המחירים לצרכן (CPI) האמריקאי עלה בחודש יוני ב-9.1%, מעל ומעבר לכל התחזיות. מדובר על קצב אינפלציה שכמוהו לא נראה מאז דצמבר 1981.

מדד הליבה, בנטרול מזון ומחירי אנרגיה, עלה ב-5.9%, גם הוא מעל התחזיות שציפו לעלייה של 5.7%.

הנתון העדכני סותר את כל ההערכות שדיברו על כך שהאינפלציה הגיעה לשיאה ומכאן היא תרד. פירוש הדבר הוא שגם הציפיות לכך שהעלאות הריבית בארה"ב יתמתנו יתבדו. בחודש מרץ החל הפדרל ריזרב במהלך של העלאות ריבית, לראשונה אחרי שנים של ריבית אפסית, במטרה לרסן את האינפלציה ואת עליות המחירים שנובעות ממלחמת רוסיה-אוקראינה. מאז, העלה הפד את הריבית שלוש פעמים ברציפות, בפעם האחרונה בשיעור חד במיוחד של 0.75%.

כעת נראה, כאמור, כי בשלב הזה האינפלציה לא מתרשמת מהמהלך האגרסיבי של הפד, כך שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות, מה שמעורר חששות גוברים מפני מיתון, שכן הריבית העולה, בייחוד בקצב מהיר כמו עכשיו, עלולה לחנוק את הצמיחה במשק.

גם בישראל הרימה האינפלציה ראש ומדי בוקר אנחנו מתבשרים על עוד ועוד עליות מחירים. מחירי הדלק עולים מדי חודש, גם מחירי המזון, ולאחרונה הודיעה רשות החשמל על העלאת התעריפים ב-9.6% באוגוסט, עלייה חדה במיוחד, שתגרור בעקבותיה העלאות מצד עסקים שונים שצריכים להתמודד עם מימון העלייה. (בכמה יעלו ההוצאות שלכם? – הנה מחשבון. הזינו את ההוצאות שלכם וגלו).

וזה עוד לפני שדיברנו על סעיף הדיור. אם יש לכם משכנתא – ההוצאה הגדולה ביותר של משק בית – עליית הריבית תייקר לכם אותה, ואם אתם גרים בשכירות, רוב הסיכויים ששכר הדירה יעלה.

בנק ישראל הצטרף למהלך של הפד ושל בנקים מרכזיים אחרים בעולם, והעלה גם הוא את הריבית שלוש פעמים. גם בישראל הריבית אמורה להמשיך לעלות ונכון לעכשיו הריבית שנמצאת כעת ברמה של 1.25%, עשויה, על פי התחזיות, לעלות בעוד 0.5% בישיבת הבנק ב-22 באוגוסט.