חדשות    

האינפלציה בארה"ב מעל התחזיות: קצב שנתי של 8.3% באפריל

יו"ר הפד, ג'רום פאואל

האינפלציה בארה"ב עמדה על קצב שנתי של 8.3% באפריל. מדובר בקצב מעט יותר איטי לעומת 8.5% שנרשם בחודש מרץ, אך גבוה מתחזיות האנליסטים שצפו ירידה לקצב של 8.1%. מדובר בקצב האינפלציה הגבוה ביותר בארה"ב זה כמעט ארבעים שנה.

מדד המחירים לצרכן האמריקאי (CPI) עלה ב-0.3% באפריל, העלייה הקלה ביותר זה שמונה חודשים.

עם זאת, אינפלציית הליבה, בנטרול רכיבי המזון והאנרגיה התנודתיים, טיפסה ב-0.6% באפריל, פי שניים לעומת 0.3% בחודש הקודם. בחישוב שנתי עמד מדד הליבה באפריל על 6.2%, לעומת התחזיות של 6%.

הגורמים לעלייה הם התייקרות במחירי שירותי תיירות כמו טיסות ובתי מלון, וכלי רכב חדשים.

הקפיצה הזאת באינפלציית הליבה מאותתת כי יש עדיין דרך לפני שהאינפלציה תרוסן ותחזור לרמות יותר הגיוניות. פירוש הדבר הוא כי קרוב לוודאי שהבנק המרכזי האמריקאי, הפד, לא עומד להוריד את הרגל מהגז של הריבית, הכלי העיקרי שלו במאבק באינפלציה.

במרץ העלה הפד את הריבית בארה"ב לראשונה אחרי ארבע שנים ובאפריל העלה אותה פעם נוספת. כעת עומדת הריבית בארה"ב על 0.75%-1%, כאשר השווקים צופים בין שתיים לשלוש העלאות נוספות בשיעור של חצי אחוז כל אחת עד סוף השנה.

האינפלציה בארה"ב הרימה ראש עוד ב-2021 על רקע מחסור בחומרי גלם שנבע משיבושים בשרשרות האספקה בעקבות סגרי הקורונה. בתחילה סבר הפד כי מדובר בסטייה זמנית מתוואי האינפלציה, אך ככל שחלף הזמן הפנימו בבנק המרכזי כי האינפלציה כאן כדי להישאר.

כעת יש הסבורים כי הפד התמהמה מדי לפני שהחליט להתחיל במהלך של העלאות ריבית, וכי ברמות האינפלציה הנוכחיות יקשה עליו לרסן אותה מבלי להשקיע את ארה"ב במיתון.