חדשות    

האינפלציה תהיה בטווח התחתון של תוואי בנק ישראל

האינפלציה בחודשי האחרונים בקצב של 1.4%, אבל הכלכלנים ממהרים להסביר לנו שמדובר בנתון מוטה כלפי מעלה – בלידר שוקי הון מסבירי כי חלק גדול מהמדד הוא "חד פעמי" (הרחבה כאן) , וגם כלכלני לאומי שוקי הון מסבירים כי המדד בחודשים הבאים יירד לכיוון 1% ( קצב שנתי) ובהמשך אף מתחת לכך.

"האינפלציה עשויה להישאר סביב הגבול התחתון של היעד בחודשים הקרובים, אולם לאחר מכן צפויה להתמתן" כותבים כלכלני לאומי ומוסיפים – "מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש יולי, והיה נמוך מההערכות המוקדמות של מרבית החזאים הפיננסיים. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2018 לעומת יולי 2017) עלתה ל-1.4% (האינפלציה הגבוהה ביותר מאז חודש ינואר 2014) לעומת 1.3% בחודש הקודם. זאת, כתוצאה מיציאת מדד יולי 2017 מחלון החישוב של האינפלציה ל-12 החודשים האחרונים, שהיה שלילי.

"למרות עליית האינפלציה בפועל, 'סביבת האינפלציה', שמביאה בחשבון גם את נתוני ציפיות האינפלציה (12 החודשים הבאים), נותרה נמוכה. התחזיות של לאומי ל-12 החודשים הבאים משקפות עליית מחירים מתונה של 0.7%, נתון שמבטא את הערכתנו להתמתנות באינפלציה במהלך שנת 2019.

"קיימים מספר גורמים אשר עשויים לתמוך בהתמתנות האינפלציה אל מתחת ל-1% במהלך 2019. הגורמים העיקריים הם: הערכות להתמתנות קצב הגידול השנתי של סעיף הדיור במדד; הערכות ליציבות בשער החליפין של השקל מול הדולר בשנה הבאה או אף שינוי כיוון במגמה עד להתחדשות הלחצים לתיסוף בשנת 2020; יציבות ואף ירידה של מחירי הנפט בעולם כתוצאה מלחצים להגדלת תפוקת הנפט; השפעת הירידה העולמית במחירי חומרי גלם (ללא אנרגיה) שהחלה בחודש יוני 2018 גם על המחירים לצרכן ב-2018; העדר תכנית להעלאה נוספת של שכר המינימום בעתיד הנראה לעין; אפשרות להתגברות נוספת של רכישות מקוונות על ידי משקי בית ישראליים מספקים זרים תוך הרחבת הפתרונות הלוגיסטיים הכרוכים באספקת המוצרים  ובכך הגדלה של מידת התחרות שעומדת בפני השוק המקומי (אפקט אמזון) ועוד".

מחשבון מדד המחירים לצרכן