שוק ההון    

האם הפד יעיז להעלות ריבית שוב? ולהתעמת עם טראמפ?

מאייר: אורקה

ליאור פאוסט מנהל דסק מט"ח בבנק לאומי פרסם על רקע הירידות בשוק האמריקאי, סקירה על המצב – "לטראמפ היה נוח לשמוע את האופטימיות של הפד עד שזה הגיע לירידות בבורסה.

"התגובה שלו לאירועי אמש בבורסות אולי מהירה וחריפה גם ביחס אליו, אבל נועדה לצנן באופן חד את המוטיבציה של הפד להעלות ריבית בפעם הרביעית השנה בדצמבר. העלאות הריבית הרצופות פוגעות באג'נדה של טראמפ בשתי חזיתות. האחת, שהבורסות מתחילות לרעוד. והשנייה, שהעלאות הריבית מחזקות את הדולר ומחבלות במאמצי מלחמת הסחר.

"הפד, שמעודד מאוד מהנתונים הכלכליים, התעסוקה שכוללת גם אבטלה נמוכה במושגים היסטוריים וגם גידול בשכר שמנבא לחצים אינפלציוניים, ובפועל כבר כעת התבססות האינפלציה בתוך היעד, מעוניין להמשיך בתוואי העלאות הריבית.

"כדי להכין את השווקים לכך, נשיאי הפד השונים החלו להתבטא באופן ניצי מעל כל במה בשבועות האחרונים ולסמן לשוק שההעלאה הרביעית בשנה היא עניין גמור. וכך, התשואות על אג"ח אמריקאי הרקיעו שחקים כשהתשואה ל 10 שנים זינקה ל 3.30 כמעט, ויצרה למעשה, לאחר שנים ארוכות, אלטרנטיבה לבורסה אמריקאית בהשקעות של fixed income .

"בריחת הכסף מהבורסות לשוק האג"ח מדאיגה את טראמפ והוא ינצל את כל השפעתו כדי שהשקט התעשייתי בבורסות יימשך וינסה לכופף גם את הפד תחת מרותו.

"חשוב לזכור שנשיא הפד הנכנס שהחליף את ג'נט יילן לאחר קדנציה אחת בלבד (לראשונה בתולדות הפד), הוא מינוי של טראמפ שנועד להשריש את רוח המפקד במסדרונות הפד. ומאידך לפד היסטוריה ומורשת של עצמאות מוניטארית".

"בימים הקרובים נראה עד כמה הפד נחוש לשמור על עצמאותו ועד כמה השווקים חוששים מעימות בין הממשל לפד, וכל זה כשברקע היום, יותר מבכל רגע בעשור האחרון, יש אפשרות ליהנות מתשואות סבירות גם מחוץ לבורסה, כך שהמסכים האדומים עלולים להישאר איתנו לעוד זמן מה. בנוסף הדולר עלול להחלש מול מטבעות בעולם בשל החשש מחבלה בתוואי העלאות הריבית. אל מול השקל דווקא, להערכתי יתכן ונראה את הדולר דווקא מתחזק בימים הקרובים תוך שהוא מנסה שוב את רמת ה 3.65".

 

השווקים קורסים; טראמפ מאישם את הפד -לא היה צריך להעלות את הריבית. הם השתגעו