תוכן ממומן    

האם זה השלב להקים חברה?

שנת 2023 צפויה להיראות כקודמתה, ועם תחילת השנה האזרחית החדשה אנחנו עדיין חווים טלטלות ותנודתיות בשוקי ההון ובכלכלה הגלובלית. נכון, עליית הריבית ככל הנראה לא תימשך עוד זמן רב, האינפלציה החלה לרדת, וגם למלחמה באוקראינה לבטח ייצא פתרון בקרוב, אך נשאלת השאלה האם זה הזמן הנכון והמתאים להקמת חברה בע"מ.

ישנם שיקולים רבים שיש להתייחס אליהם כאשר מחליטים להפוך לעצמאי, ובשל הסיכונים המוגברים יש החוששים להקים חברה בע"מ והם מעדיפים להקים עסק קטן ולבחור בצורת התאגדות של עוסק פטור או עוסק מורשה. יחד עם זאת, להקמת חברה בע"מ יש יתרונות משמעותיים, לדוגמה מס חברות בשיעור של 23% בלבד, ישות משפטית נפרדת לבעליה ועוד.

לכן, במציאות של היום מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מיומנים המתמחים בנושאים כמו ייעוץ עסקי, ראיית חשבון, בניית תוכנית עסקית, השגת מימון להקמת העסק ולתפעולו השוטף, יועצי מס וכדומה.

לפני הכול – מה אתם יודעים לעשות?

רגע לפני שפונים לרשם החברות ופותחים תיק ברשויות המס השונות, עליכם לעצור הכול ולהגדיר מה אתם בדיוק יודעים לעשות ובאיזה תחום ברצונכם להקים עסק חדש. רבים מהישראלים חולמים על הקמת חברה עצמאית ולנהל עסק מצליח ומשגשג, אך אין להתעלם מהסטטיסטיקה המציגה בפנינו כי עשרות אלפי עסקים נסגרים מדי שנה, מסיבות כאלו ואחרות.

כדי להקים עסק עצמאי אתם חייבים להכיר את הכישורים, היכולות, הידע, הניסיון התעסוקתי והמקצועי והמיומנויות שיש לכם. אם יש לכם ידי זהב אתם יכולים להקים חברה העוסקת בשיפוצים, אחרים בעלי יכולות וידע בשיווק דיגיטלי יכולים להקים חברת פרסום וכך הלאה. ניתן לפנות למכוני הכוון תעסוקתי כדי לחדד את הנקודה ולהבין באיזה תחום כדאי לכם להקים עסק כדי לממש את הידע והכישורים שלכם ולנהל עסק מצליח.

איך יודעים שמדובר בתחום רווחי ומשתלם?

מאחורי כל יזם מצליח יש תוכנית עסקית מפורטת, מאורגנת ומסודרת. בין אם אתם מחליטים להקים חברה בע"מ ובין אם תבחרו בפתיחת תיק עוסק ברשויות המס – עליכם להכין תוכנית עסקית לפני רישום החברה ופתיחת התיקים. התוכנית העסקית מהווה מעין מפת דרכים והיא כוללת מחקר שוק ומתחרים, צפי הכנסות ורווחיות ועוד. בעזרת התוכנית העסקית תוכלו לבצע בדיקת היתכנות ופוטנציאל כלכלי של העסק עליו אתם חולמים.

באפשרותכם לרכוש מחקר שוק מחברות העוסקות בכך, אך אפשר לחקור את השוק ולאפיין את המתחרים גם לבד או בעזרת בעלי מקצוע מנוסים כמו רואי חשבון ויועצי מס. בתוכנית העסקית יש פרק העוסק בתזרים המזומנים ובצפי מחזור העסקאות השנתי, וניתן לבדוק האם כדאי להקים חברה בתחום זה ומהו פוטנציאל הרווח.

מה היתרונות של הקמת חברה לעומת עוסק פטור או מורשה?

יש יתרונות משמעותיים של הקמת חברה לעומת פתיחת עוסק פטור או מורשה, הטבלה הבאה משקפת את יתרונות החברה:

חברה בע"מ עוסק פטור/מורשה
מסים מס חברות של 23% מס עד 50%
הגנה משפטית ישות עצמאית ונפרדת לבעליה אין
תדמית עסק גדול, יציב ואמין עסק קטן או בינוני
מיסוי מס על השכר + דיבידנד מיסוי על כלל רווחי העוסק
דיווחים דו"ח כספי שנתי + מאזן דו"ח שנתי למס הכנסה ודיווח שוטף למע"מ
ביטוח לאומי תשלום מופחת דמי ביטוח בשיעור 15.62% על החלק מההכנסה מעל 60% מהשכר הממוצע
תהליך פתיחת העסק תהלים מעט מורכב יותר כיוון שיש לרשום את החברה אצל רשם החברות לפני הרישום ברשויות המס פתיחה מהירה וקלה, באופן מקוון

 

נכתב באדיבות Invoice4u, המערכת המובילה בישראל להפקת חשבוניות וקבלות דיגיטליות.