חדשות    

האמת על חגי בדש – מעדיף כותרת מחמיאה בעיתון על פני תשואה למשקיעים!

חגי בדש , מנכ"ל פסגות

חגי בדש מנכ"ל פסגות, אחד מבתי ההשקעות הגדולים עם זרועות בחיסכון פנסיוני, קופות גמל וקרנות נאמנות, כנראה חושב שאתם – החוסכים אצלו מטומטמים. הוא עד כדי כך מזלזל בכם שהוא לא מתבייש לספר לכם שהוא פועל לטובתכם, אבל האמת היא שהוא פועל לטובתו ולטובת בית ההשקעות שלו. השבוע הוא ניצל את חוסר ההבנה של הרוב הגדול של הציבור כדי להשיג כותרות מחמיאות, שהכתירו אותו כאביר המשקיעים, כמוביל את המלחמה בטייקונים. זה בדיוק מה שהוא רצה והוא קיבל; ולא משנה שבדרך הוא פגע, בכם, המחזיקים בחיסכון הפנסיוני, בקופות הגמל ובקרנות של פסגות כשלא סיפק לכם ניהול השקעות אמיתי – הוא בחר בכותרת בעיתון ולא בתשואה!

השבוע מר בדש יצא נגד הנפקת קבוצת דלק ואמר שבית ההשקעות אותו הוא מנהל לא ישקיע בהנפקת אגרות החוב. למה? כי יצחק תשובה הבעלים של קבוצת דלק, היה גם בעל השליטה בדלק נדל"ן שהתמוטטה ועברה הסדר חוב. בדש יוצא נגד אותו טייקון תשובה שעבר הסדר חוב. אבל בדש במקרה הטוב חפפן, ובמקרה הרע מתוחכם שלא נותן לעובדות לבלבל אותו – העובדות הן שדלק נדל"ן עברה הסדר חוב כמו חברות רבות; העובדות הן שתשובה תמך לפני הסדר החוב בעשרות ועד למאות בודדות של מיליוני שקלים בדלק נדל"ן והעובדות הן שבהסדר החוב בדלק נדל"ן היו שתי אופציות – הראשונה, פירוק החברה וקבלת אגרות בודדות במקרה הטוב בגין אגרות החוב של דלק נדל"ן, והשנייה הזרמת כספים מצד תשובה. תשובה בחר להזרים מאות טובות של מיליונים. נכון זה לא כל החוב, זה החזר של כ-35%-40%. אבל מה עדיף לצאת בלי כלום. נכון תשובה כמובן לא שה תמים. הוא החליט להזרים כדי לרכך את הגופים המוסדיים וכדי ל"היות בסדר" עם השוק. אבל, וצריך לזכור זאת הוא לא היה חייב!

אז מה בדש בעצם אומר, ומה הוא בעצם רוצה, ומה הבעיה שלו עם הסדר החוב? האם הוא היה מעדיף שתשובה בכלל לא יזרים כסף לחברה ואז הנושים גם לא היו מקבלים את ה-35%-40%? ואז אגב, הפגיעה בלקוחות של פסגות היתה גדולה מאוד! לא, ניתן לבדש את הקרדיט שטיפש הוא לא. בכל זאת הוא עומד בראש בית ההשקעות מהגדולים כאן. בדש יודע שההסדר שהיה בדלק נדל"ן הוא הרע במיעוטו. ברור שהיה עדיף לקבל יותר, אבל ההסדר הזה לא סתם עבר ואושר על ידי רוב המוסדיים; הרוב הגדול הבין שכלכלית זה ההסדר הטוב ביותר.

אבל מה שקרה אז, בהסדר זו נקודה משנית. הנקודה העיקרית בהתבטאויות של בדש מהשבוע האחרון, היא שהוא לא מוכן להיכנס להנפקה שבעל השליטה בה עבר הסדר חוב. מה זו השטות הזו? האם זה התפקיד של בדש לחלק ציונים לאנשים – כן עבר הסדר, לא עבר הסדר? ולקבוע שריריות אם להיכנס להנפקה או לא, לפי בעלי השליטה? בדש צריך לנתח את ההנפקה, התנאים של האג"ח ואז לקבוע אם הוא בפנים או לא. הכל כלכלה, הכל ניתוח קר ואנליטי אם האג"ח הזה יספק תשואה מתאימה או לא, נקודה. כל השאר שטויות ופופוליזים זול. נכון, הוא הרוויח מההתבטאויות האלו, הרבה כותרות מחמיאות, העיתונים מוחאים כפיים, אבל תראו מה קרה כאן – בדש ויתר על הנפקה בחברה שהיא להערכת השוק טובה (אפילו טובה מאוד), שאגרות החוב שלה בהנפקה שיקפו ריבית אטרקטיבית, עד כדי כך שהגיוס היה כפול ממה שתוכנן מלכתחילה. בדש, אנחנו מדברים על קבוצת דלק, זו שמחזיקה במאגרי גז, זו שיש לה תזרימים עתידיים כמעט מובטחים, זו שאלמלא בעל הבית שלה היה תשובה היית זורק בהנפקה סכומי עתק. זו שברגע שלא השקעת בה הפסדת ללקוחות שלך כסף, ואתה יודע זאת. איך אתה מסוגל לבחור לאמץ גישה פופוליסטית שיש לה אולי תועלת לך ולבית השקעות לטווח הקצר (כתרות בעיתונים זה כלי שיווקי מצויין), אבל לדעת בתוך תוכך, ואפילו לשמוע זאת מהבית שלך, שההנפקה הזו טובה. עד כדי כך שאתה לא פוסל רכישת אגרות חוב של קבוצת דלק אחרי ההנפקה.

קשה להבין את זה, בדש אומר בפרוש – בהנפקה לא, אולי אחר כך כן. למה אחר כך כן? לטענת בדש כי בכל זאת צריך לייצר תשואה. ככה הוא אמר, זאת לא המצאה. ואם כך, אז יש כאן אבסורד גדול – מצד אחד בדש אומר שהוא בשם ניהול ההשקעות לא נכנס להנפקות של תשובה, ומצד שני יכול להיות שבהמשך הבית יקנה אגרות חוב אלו בשם ניהול ההשקעות.

איך זה ייתכן, מה קורה כאן בעצם? והאמת שזה מאוד מורכב – בדש לא יקנה בהנפקה. למה? לטענתו בגלל העיקרון לא להשקיע בהנפקות של אנשים שהובילו להסדרי חוב, אבל האמת שזה נראה כמו צעד שיווקי מתוחכם שעשוי לייצר הילה סביב בדש האקטיביסט וסביב בית ההשקעות הלוחמני. אלא שבדש עשוי לקנות אחרי ההנפקה – אחרי ההנפקה, בדרך כלל המחיר יהיה גבוה יותר. למה? כי בהנפקה מקבלים הנחה, וכי ההנפקה היתה בתנאים טובים. ואם כך, אז בדש מקריב את הכסף שלכם, של המחזיקים בקרנות הנאמנות בקופות הגמל ובפנסיות המנוהלים בפסגות, כי הוא מוכן לקנות ביוקר , ורק לא בהנפקה.

אתה בוגד בתפקידך, מר בדש. אתה צריך לספק לנו תשואה, ולא לבחור בדרך הפופוליסטית על חשבון החוסכים שלך שאתה אומר שלמענם אתה נלחם. אתה מזלזל בהם, אתה מאבד להם תשואה, תחת עיקרון מדומה ולא רלבנטי – פשוט, תשקיע איפה שיש תשואה, ולא משנה איפה זה, ככה רוצים אותם אנשים שאתה מנהל להם את הכסף (ואני ביניהם).

הציבור מצפה שמישהו אמין, הגון והוגן ינהל להם את הפנסיה, את קופות הגמל ואת קרנות הנאמנות. רובם לא מבינים בשוק ההון וסומכים בעיניים עצומות על מנהל הקופה או הקרן שלהם. אם הם היו יודעים שמנהל ההשקעות שלהם מעדיף כותרת על פני תשואה, חלקם לא היה אצלו – אני כבר לא אחסוך בפסגות!