שוק ההון    

הבורסה מנפיקה את עצמה – בית ההשקעות ג'פריס יוביל את ההנפקה

לאחר שנה של עיכובים בגלל סכסוך עובדים, הבורסה לני"ע בת"א מוציאה לדרך את מהלך הנפקת המניות, שאם יצליח -ייסחרו בבורסה המנפיקה עצמה. הבורסה, בניהולו של איתי בן זאב, דיווחה על הגשת טיוטת תשקיף לרשות ניירות ערך. התשקיף אושר עליידי הדירקטוריון. מי שצפוי להוביל את ההנפקה, הוא בנק ההשקעות ג'פריס , שרק לאחרונה הפך לחבר בורסה מרחוק.

הבחירה בחתם בינלאומי נובעת מרצון הבורסה להציע הצעה לא אחידה. לכן, האינדיקציות לשווי יינתנו רק לאחר התחלת הרוד שואו, וזה ייצא ככל הנראה לדרך ברגע שרשות ני"ע תאשר את התשקיף.

בעבר אמר מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, כי "לא תהיה הנפקה מתחת לשווי של 551 מיליון שקל" – השווי שבו נכנסו חלק מרוכשי מניות הבורסה, כשזו יצאה משליטת חברי הבורסה הישראליים בראשות הבנקים. לפי דוחות הרבעון הראשון של הבורסה  הונה העצמי גדל ל-563 מיליון שקל.

בבורסה כתבו כי "ההנפקה תתבצע על בסיס הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2019",ולפיהם רשמה רווח נקי של כ-5.4 מיליון שקל בלבד, לעומת רווח של כ-8.1 מיליון שקל ברבעון המקביל.

את הקיטון בבורסה מסבירים שם: "הקיטון בהכנסות נובע מירידה במחזורי המסחר והסליקה, בדומה למגמה הכלל עולמית, וכן מהשפעת הרפורמה בקרנות הסל שהתרחשה בסוף שנת 2018. בשאר סעיפי ההכנסות שאינם ממסחר, רשמה הבורסה גידול לעומת התקופה המקבילה אשתקד". עוד מציינים בבורסה כי "יישום תקן 16 IFRS וגידול בהוצאות השיווק היו הגורמים המרכזיים לגידול בהוצאות הרבעוניות, שהסתכמו בכ-61.7 מיליון שקל".

הסכסוך עם העובדים נמשך

בשנה שעברה יצאה הבורסה משליטת הבנקים והפכה לחברה בבעלות פרטית, אשר פועלת למטרות רווח. בהמשך לתהליך זה, מתכננת עתה הבורסה להנפיק כשליש ממניותיה. במסגרת שינוי מבנה הבעלות בחברה נמכרו מניותיה לחמישה גופים זרים, בהובלת מניקיי האמריקאית-אוסטרלית שמחזיקה ב-20% ממניות הבורסה.

יתר ארבעת המשקיעים הזרים שרכשו את מניות הבורסה הם Sunsuper ,Moelis, Dalton ו-Novo Nordisk Foundation הדנית, שמתבססת על חברת התרופות הבינלאומית בשם זה, שהעבירו את רוב מניותיהם לידיו של נאמן – משה טרי – בהמתנה להנפקתן לציבור. זאת כחלק מהתחייבות הרוכשים להנפיק חלק ניכר מהחזקותיהן בבורסה, אף שהם יישארו בעלי מניות גם לאחר ההנפקה, עם החזקה של קצת פחות מ-5% לכל אחד מארבעת הגופים.

יו״ר רשות ניירות ערך, ענת גואט ה,מסרה בתגובה: "הנפקת הבורסה היא צעד נוסף בדרך שאנו מקדמים לפתיחת שוק ההון והפיכתו לחדשני ומתקדם בדומה לשוקי ההון המתקדמים בעולם. תהליך הנפקת הבורסה הוא שלב טבעי ומוכר בשווקים שעברו תהליך של שינוי מבני, מבורסה שהיא בבעלות חבריה, לבעלות של בעלי מניות, בעלי אינטרס הוני מובהק, שרואים את השאת הערך של הבורסה כמטרה עליונה ולכן גם את פיתוחה העסקי לטובת המשקיעים והחברות הציבוריות, כך שניצני השינוי המבני כבר כאן״. את הנפקת הבורסה מלווה משרד עורכי הדין ברגמן וקסלר, ואת ג'פריס מלווה משרד הרצוג פוקס נאמן."