שוק ההון    

הבורסה מתכוונת להשיק את מדד הפחד הישראלי – VTA35

מדד הפחד (VIX) הוא מדד מקובל למדידת הפחד של המשקיעים. המדד האמריקאי מבוסס על מדד ה-S&P והוא עולה כאשר הפעילים בשוק צופים ירידות ויורד כשהמשקיעים חוזים שוק יציב או עליות.

עכשיו מודיעה הבורסה על כוונתה להשיק מדד תנודתיות חדש בשם VTA35 אשר ישקף את התנודתיות הצפויה של מדד תל אביב 35, הנגזרת ממחירי האופציות על מדד זה.

הבורסה פירסמה היום טיוטה להערות הציבור אשר יכול להעביר אותן עד לתאריך 16.12.18.

לדברי הבורסה, המדד המוצע פותח בהתאם למאפיינים הייחודיים של שוק הנגזרים בבורסה בתל אביב. בבורסה מציינים כי מדד תנודתיות המבוסס על שערי האופציות על המדד OMXS30 השוודי, מחושב בשיטה דומה.

המדד המוצע ישקף את סטיית התקן הגלומה באופציות על מדד ת"א-35, ל-30 הימים הבאים, במונחים שנתיים.

ערכי המדד ייצגו את סטיית התקן הגלומה באחוזים (למשל, 15%=15 נקודות).

המדד יחושב על בסיס ציטוטים של שתי אופציות CALL ושתי אופציות PUT סביב הכסף, מתוך שתי סדרות האופציות הקרובות ל-30 יום לפקיעה. בחישוב המדד לא לא ישתתפו אופציות עם טווח לפקיעה של פחות מיומיים, זאת כדי למנוע עיוותים אפשריים בתוצאות החישוב.

המדד החדש יפורסם ברציפות החל מתחילת שלב המסחר הרציף בשוק המניות ועד תום המסחר בנגזרים. המדד יתעדכן בכל 15 שניות, בדומה ליתר המדדים הרציפים של הבורסה.

מהבורסה נמסר כי המשקיעים יוכלו להשתמש במדד כנכס בסיס לנגזרים בדומה לחוזים העתידיים אותם השיקה CBOE בשנת 2004 על מדד ה-VIX והאופציות על מדד ה-VIX שהושקו ב-2006.

מהבורסה נמסר, כי השקת נגזרים על מדד VTA35 תאפשר לה להרחיב את סל המוצרים המוצעים למשקיעים בשני היבטים: ככלי נוסף לגידור חשיפות ומסחר בנגזרים על נכס בסיס בעל תנודתיות גבוהה.

כמו כן נמסר מהבורסה כי המדד החדש ישמש ככלי עזר בניהול סיכונים בשוק ההון.

בבורסה מצפים כי המדד החדש ישמש כלי תקשורת בישראל ובעולם להעריך את רמת התנודתיות בבורסה לניירוטת ערך בתל אביב.

מדד הפחד – מה זה? ומדוע צריך להיזהר מתעודות הסל שעוקבות אחריו (VXX)?

מדד הפחד בבורסה בת"א – מה ההבדל בין ה-VIX הידוע? ומתי הוא יושק?