חדשות    

הבנקים בעולם לא מוכנים למשבר – במערב הסכנה הגדולה יותר

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock

על פי אזהרות של חברת הייעוץ מקינזי,  כמעט 60% מהבנקים בעולם אינם מוכנים מלשבר כלכלי ממושך.

חהסיבה היא צמיחה איטית מבעבר. "עשור אחרי המשבר הכלכלי העולמי, התגברו הסימנים לכך כי תעשיית הבנקאות נכנסה לשלב המאוחר של המחזור הכלכלי: הצמיחה בהיקפים מאטה עם עלייה של 4% בלבד בהלוואות ב־2018, הקצב האיטי ביותר בחמש השנים האחרונות, ו־150 נקודות בסיס פחות מהצמיחה הנומינלית בתמ"ג", נכתב בדוח החברה..

הבנקים בעלי הסיכון הגבוה ביותר הם הבנקים במערב ובמדינות המפותחות. הבנקים העמידים יותר הם באסיה ובצפון אפריקה הצומחות. השנה למשל דויטשה בנק הגרמני פיטר אלפי עובדים.

"התעשייה הגלובלית מתקרבת לקצו של המחזור במצב בריאותי פחות מאידיאלי, כאשר 60% בקירוב מהבנקים רושמים החזרים נמוכים ממחיר ההון העצמי. האטה כלכלית ממושכת עם שיעורי ריבית נמוכים או אפילו שליליים עשויה לגרום להרס נוסף", גם כן נכתב בדו"ח.

במערב ההחזרים של הבנקים האמריקאים גבוהים ב־10 נקודות האחוז מאלה של עמיתיהם באירופה. במקביל, בנקים גדולים יותר מייצרים החזרים טובים יותר לעומת הבנקים הקטנים.

מקינזי לא מסתפקת רק בהצגת הבעיה אלא גם מציעה לבנקים לנקוט "מהלכים נועזים", כך שלא יהיו עוד מקרים כמו ליהמן ברדרס והבנקים לא יקרסו בעת מיתון. הצעת מקינזי היא כי הבנקים ירחיבו את תחומי פעילותם

בעיה עיקרית, לפי הדוח היא כי בנקים אינם מבצעים השקעות גדולות מספיק כדי לשמר את התחרותיות מול גופים פיננסיים חדשים יותר. מי שתופס את מקום הבנקים הם אמזון וגוגל, שמנסות גם הם להיכנס לפיננסים, וההשקעה של הבנקים בחדשנות מועטה לעומת חברות הטכנולוגיה הגדולות.

חברת הייעוץ קראה לבנקים לנקוט צעדים כמו פיתוח טכנולוגיה, הוצאה למיקור חוץ של פעילות והתחזוקת באמצעות מיזוגים, לפני שתגיע האטה כלכלית. "אנחנו מאמינים שבנקים צריכים לעשות צעדים נועזים מאחר שהם לא במצב טוב", אמר קאוסיק ראג'ופל, שותף בכיר במקינזי, "אף אחד לא יכול להרשות לעצמו לנוח על זרי הדפנה". בעשור שחלף מאז המשבר הכלכלי העולמי, סחף את התעשייה גל של חדשנות בשירותים הפיננסיים..

דעו את זכויותיכם: הנחה בעמלות הבנקים לנכים