הבנקים יגדילו את האשראי למיזמי תשתיות בשותפות המדינה וחברות פרטיות
חדשות    

הבנקים יגדילו את האשראי למיזמי תשתיות בשותפות המדינה וחברות פרטיות

הפיקוח על הבנקים אפשר לבנקים להעמיד אשראי נוסף למימון מיזמי תשתית בשיטת  שותפות ציבורית פרטית (ppp(, בהיקף של 4% מתיקי האשראי שלהם, וזאת מעבר לתקרת האשראי המוקצה כיום לתחומי הבינוי והנדל"ן, שמגיעה ל-20% מסך האשראי הבנקאי. המטרה היא תוספת תאפשר גידול של כ-25 מיליארד שקל באשראי הבנקאי לתחום התשתיות הלאומיות.

לאחרונה פנה החשב הכללי במשרד האוצר למפקחת על הבנקים וביקש הקלה על הבנקים להשתתף במימון תשתיות,  משום התשתיות הרבות המתוכננות.

בעתיד הקרוב מתוכננים הרבה פרויקטים של תשתית לאומית בסכומים גדולים, כמו פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב, הרחבת הרכבת הקלה ירושלים, תחנות כוח פרטיות, מתקני התפלה חדשים, העתקת בסיסי צהל לנגב (כמו קרית התקשוב), בהיקפים של יותר מ-20 מיליארד שקל.

עם זאת, הסיכון במתן אשראי למיזמי תשתית המתבצעים במסגרת של שותפות בין המגזר הפרטי למגזר הציבורי הוא נמוך יותר מאשר במיזמים רגילים, בשל השתתפות הממשלה בפרויקט וקיומן של ערבויות ממשלתיות. בינתיים ההנחה פורסמה כטיוטה.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר: "זו החלטה תקדימית ומאוד מאוד גדולה. הרי לבנקים יש מגבלות על האשראי ולפי שנתיים או שלוש בנק הפועלים ובנק לאומי היו ממש על הקצה ולא יכלו להמשיך ללוות פרויקטים. בחו"ל שיטת ה-PPP מקובלת הרבה יותר מאשר אצלנו, ואני מקווה שהחלטת בנק ישראל לאפשר מימוני אשראי נוסף, מראה על כוונה ותובנה, שאם רוצים לפתח את המדינה, צריכים לשנות את הרגולציה".

חברות האשראי נפגעו ברווחיות ומכוונות לאשראי לכל מטרה המסוכן יותר

מ-2020 יחויבו הרשתות הגדולות לקבל רק כרטיס אשראי חכם