חדשות    

הבנק הבינלאומי מגייס באג"ח קוקו

הקוקו (COCO ) כאן ובגדול. אחרי שבנק לאומי ובנק מזרחי טפחות גייסו באג"ח קוקו (כ-930 מיליון שקל בלאומי, כ-660 מיליון במזרחי טפחות), דיווח לאחרונה בנק ירושלים על גיוס צפוי (100 מיליון שקל) ועכשיו גם הבנק הבינלאומי מצטרף לחגיגה. הבנק מתכוון לגייס 150 מיליון שקל.

אג"ח קוקו הוא מוצר היברידי – לא בדיוק חוב וגם לא בדיוק הון. בימים שקטים הוא בעצם אג"ח לכל דבר, אבל כשיש סערות בשווקים, בעולם הבנקאות או בבנק הספציפי, החוב הזה יכול להפוך להון להון ביחס המרה שמגלם הפסד למחזירקים. זה יכול לקרות בתנאים מסוימים – הון עצמי נמוך , הלימות הון נמוכה, וזה יכול לבוא בהוראה מגבוה – של הפיקוח על הבנקים. בעולם האג"ח האלו פופולאריות ביותר, בעיקר בגלל שהן נהנות מכל העולמות – הן חוב, אבל הן גם נחשבו למרכיב הוני לצורך תקנות בנקאות (באזל 3).

אגרות החוב האלו מספקים לךמשקיעים תשואה גבוה יותר מאשר באג"ח רגילות. פשוט – השוק מתמחר את הסיכון, וככל שיש סיכון גבוה יותר כך התשואה / הריבית הנדרשת גבוה יותר. בארץ, בינתיים התקבלו האג"ח האלו בברכה, אם כי, במקומות מסוימים בחשדנות. אך נראה שלאור מחסור האפשרויות של גופי השהקעה, גם החשדנים בסוך יפנו חלק מהכספים להשקעות מסוג זה, בעיקר אם הזרם ימישך ויגדל – בינתיים בנק הפועלים ובנק דיסקונט לא דיווחו על הנפקת אג"ח קוקו, אבל ייתכן שזה רק עניין של זמן.

על כל פנים, דירקטוריון הבינלאומי, בראשות רוני חזקיהו (שהיה בעברו המפקח על הבנקים) מסר כי בכוונתו לפעול להנפקת אג"ח קוקו עם מנגנון ספיגת הפסדים באמצעות מחיקה, כאשר האג"ח צפוי להיות סחיר. מנגנון מחיקה נהוג גם באג"ח קוקו של מזרחי טפחות, אלא שבמקרה שלו האג"ח אינו סחיר. בלאומי הונפק אג"ח קוקו בעל מנגנון של המרת החוב למניות, והוא  סחיר. בגיוס המתוכנן של האג"ח קוקו של בנק ירושלים הסדרה אמורה להיות סחירה והמנגנון יהיה  מחיקה.  המשמעות היא שבאג"ח של הבינלאומי בהתריים מקרים מסויימים יימחק חלק מהחוב.

מה זה אג"ח קוקו?

אג"ח קוקו (CoCo Bonds – "Contingnet Convertible Bond")  הוא מכשיר חוב  של הבנקים שנחשב כחלק מרובד ההון המשני של הבנקים (להבדיל מהרובד הראשון שמורכב בעיקר מהון ). למעשה, מדובר בסוג של אגרת חוב, אבל זו לא אגרת חוב סטנדרטית. זו אגרת חוב שבמצב של משבר, חדלות פירעון של הבנק, היא לא מתנהלת כמו אגרת חוב רגילה, אלא היא קרובה יותר למניה (ואז הסיכון גדול וההפסד יכול להיות מאוד משמעותי), ואילו במצב רגיל, היא אג"ח לכל דבר (אם סיכון מוגבל). באג"ח קוקו יש שילוב של תוכנות של אג"ח לצד תכונות של מניה. ביומיום זה סוג של אג"ח, אבל בהתקיים תנאים מסוימים (יחסים פיננסים, החלטה של בנק ישראל ועוד) חובה למחוק את האג"ח קוקו ו/ או המיר את האג"ח הזה למניות לפי יחס מסויים (שמגלם הפסד למחזיקי הקוקו).

לממעוניינים להרחיב ידע על אג"ח קוקו – מדריך – הכל על קוקו

למצגת על הנפקת האג"ח קוקו של הבינלאומי