מוצרי מזון    

הבעיות בסל המוצרים של משרד הכלכלה

מעודכן ל-01/2019

אומנם סל המוצרים מפרסם השוואות בין הקמעונאיות השונות אך כלל לא בטוח שיוביל להוזלה

הלמ"ס  ומשרד הכלכלה בנו לאחרונה סל של 68 מוצרים השכיחים בצריכה ביתית: חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות ומוצרי טואלטיקה וניקיון.לטענת משרד הכלכלה,  הסל "יאפשר מעקב אחר השתנות המחירים החודשיים של המוצרים בסל, ויפורסם אחת לרבעון. לפי בדיקה שערכה מועצתה צרכנות ,שופרסל היקרה ביותר ורמי לוי הזולה ביותר(ראו קישור). המועצה הישראלית לצרכנות תערוך השוואה חודשית קבועה לגבי מחירי הסל ברשתות.. כבר כיום יש אתרים ואפליקציות להשוואת מחירים,  אך מידת השימוש בהם נמוכה, וסל המוצרים לא מוסיף להם.

אומנם הצעד מעורר תחרות אך לא בטוח שיעודד הוזלה, ייתכן שהרשתות יעדיפו להוזיל מוצרים בסל ולייקר מוצרים מקבילים או להוזיל רק מעט מהמוצרים שבסל. כמו כן הסל כוללני מדי ואף שמשקף את הצריכה הנפוצה, לא משקף צריכה בקרב אוכלוסיות, למשל טבעוניים או חולי צליא'ק.

ממשרד הכלכלה נמסר:

המוצרים נבחרו על פי שלושה קריטריונים: משקלם היחסי ב'סקר הוצאות משקי הבית', הנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; רמת השונות בין חמישוני ההכנסה בישראל באופן בו נבחרו מוצרי בסיס הנצרכים על ידי כלל החמישונים; מוצרים שנמכרים לאורך כל עונות השנה.

"המוצרים בסל הנם מוצרים נבחרים ונועדו לאפשר מיקוד ולפיכך אינם כוללים את כלל מוצרי הצריכה הנרכשים ע"י משקי הבית. הסל כולל מוצרים מהקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון".

"בכל עדכון של סל מחירי המוצרים, יפורסמו העלות הכוללת של רכישת סל המוצרים (יחידה אחת מכל מוצר), המחיר החודשי הממוצע של כל מוצר ושיעור השינוי בעלות הסל הכוללת.

"העלות הממוצעת של סל המוצרים הנבחר עמדה בשנת 2017 על 1,090 שקל ובשנת 2018 (ינואר-אוקטובר) על 1,086 שקל. הסל מהווה כ-45% מסך ההוצאה הממוצעת של משקי הבית על קטגוריות המזון (כולל פירות וירקות) ומוצרי ניקיון וטואלטיקה".

פער של 20% בין הקמעונאיות בסל המוצרים החדש

רשת Be של שופרסל זולה מסופרפארם ב-20% – וואוו!