תוכן ממומן    

ההיסטוריה של האינטרנט

האינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו וקשה להבין כיצד אנשים חיו לפני המצאת האינטרנט. אנו משתמשים ברשת האינטרנט למגוון צרכים בחיי היום יום שלנו, למשל עדכוני חדשות, צרכנות, קניות, משחקים מקוונים, צפייה בסרטים וסדרות, האזנה למוזיקה ומגוון שירותים מקוונים נוספים. לכן, מפתיע לגלות שההיסטוריה של האינטרנט קצרה יחסית, ולמעשה האינטרנט כפי שאנו מכירים כיום קיים כעשרים שנה בלבד.

איך הכול התחיל?

האינטרנט נולד בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת, בעיצומה של המלחמה הקרה בין ארה"ב לברית המועצות. וא למעשה רשת תקשורת בין מחשבים, והאינטרנט הומצא בגלל צרכים צבאיים כדי להבטיח שבמקרה של מתקפת טילים בין יבשתיים בעיצומה של מלחמה גרעינית, צבא ארה"ב יוכל להמשיך לפעול ולתפקד למרות הפגיעה במרכזי שיגור, ולהחזיר מכה לתוקפים.

כדאי לדעת כי לפני התפתחות האינטרנט היו רשתות תקשורת מוגבלות מאחר ושיטת המחשוב הייתה מבוססת על מחשב מרכזי המחובר למסופים. רשתות התקשורת הישנות היו פגיעות, לכן החלו לפתח טכנולוגיה חדשה המאפשרת אחסון ושליחת נתונים מהירים.

האינטרנט התפתח במהירות ממענה לצורך הצבאי לטובת צרכי מכוני המחקר והאוניברסיטאות. האינטרנט קידם רשת קדמית שזכתה לכינוי ARPANET ובסוף שנות ה-70 החוקרים פיתחו תקשורת אחידה להעברת טקסטים בלבד בין רשתות התקשורת הקטנות שנפרשו ברחבי ארה"ב. המצאת הפרוטוקול TCP/IP הפכה תוך זמן קצר לשפה הרשמית של רשת האינטרנט, ובמקביל החלו לקום קבוצות דיון שנוצרו כדי לשתף מידע ולסייע לאחרים. פרוטוקול התקשורת TCP/IP נועד לגשר על הפערים שנותרו בגלל ריבוי פרוטוקולי רשת.

הסוכנות הממשלתית DARPA עודדה את המעבר לפרוטוקול TCP/IP והסוכנות של מחלקת ההגנה בארצות הברית תיאמה את תהליך העברת השרתים בכל הרשתות לפרוטוקול החדש. אגב, רשת ה-ARPANET תרמה לא מעט גם להתפתחות שירות הדואר האלקטרוני, בשנת 1971 מתכנת אמריקאי בשם ריי טומלינסון יצר את הפורמט התקני של הדואר האלקטרוני המבוסס על סימן הכרוכית (@) וכך נוצר הפורמט התקני המלווה אותנו גם היום.

בשנות ה-80 החל האינטרנט לשרת גם את המשתמשים הפרטיים, ובשנים אלו החלו לצוץ ספקי האינטרנט. בתחילת שנות ה-90 יצא לשוק דפדפן האינטרנט הראשון שהיווה את הבסיס לרשת הגלובלית שאנו מכירים כיום – WWW. הדפדפן הראשון פותח על ידי טים ברנרס לי, הדפדפן נעזר בפרוטוקול HTTP וכך למעשה החלה רשת האינטרנט שאנו מכירים.

בשנת 1991 יצא לשוק דפדפן מוזאיק, הדפדפן נוצר על ידי מארק אנדריסן וצוות מחברת NCSA Mosaic, זהו הדפדפן הוויזואלי הראשון שהיווה את יריית הפתיחה לדפדפנים שפותחו בהמשך. בעשורים הבאים האינטרנט המשיך להתפתח במהירות עצומה, רשת האינטרנט השתלטה על תחומים רבים בחיים ושינתה אותו לחלוטין.

הופעתם של מנועי החיפוש והרשתות החברתיות

רשת האינטרנט התפתחה והתרחבה עם הזמן, ובתחילת שנות ה-90 החלו להופיע מנועי חיפוש שקדמו להמצאת ה-WWW. מנועי החיפוש הראשונים היו מבוססי טקסט וניתן היה לחפש באמצעותם כותרים של עמודים ברשת. בסוף שנות ה-90 החלו להופיע מנועי חיפוש מתקדמים יותר, וחברת גוגל בלטה בתחום ופיתחה גישות חדשניות לאיתור ולאחזור מידע לפי רלוונטיות.

רשת האינטרנט הובילה להתפתחותן של הרשתות החברתיות, ועוד לפני המצאת פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות החלו חוקרים ומדענים להיעזר ברשת האינטרנט לשמור על קשר רציף ביניהם לצורך שיתופי פעולה. כיום, הרשתות החברתיות הפכו לחלק חשוב בחיי האדם, באמצעותן ניתן לשמור ולהרחיב קשרים משפחתיים וחברתיים, למצוא עבודה וזוגיות, לשתף תכנים, לכתוב ביקורות ואפילו לקנות מוצרים ולנהל שיחות אונליין.

למרות שההיסטוריה של האינטרנט קצרה, זו היסטוריה מדהימה המעידה על ההתקדמות הטכנולוגית והפיכת העולם לכפר גלובלי קטן.