חדשות    

"ההתעוררות בשוק הנדל"ן תימשך"

הרבעון האחרון של 2018 והראשון השנה התאפיינו בעלייה במספר עסקאות הנדל"ן, הסיבה היא מכירת דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. על רקע התעוררות זו, מעריכים בבנק לאומי כי בהמשך השנה מגמה זו תימשך, עקב יציאתן לשוק של עשרות אלפי דירות שמשווקות במסגרת מחיר למשתכן.

ראש אגף אשראי בבנק לאומי למשכנתאות, משה כהן. אמר בכנס השקת לשכת המתווכים בגוש דן – "במשך 3 השנים האחרונות, הממשלה הייתה הגורם הדומיננטי בשוק הדירות, באמצעות התוכנית 'מחיר למשתכן'. ברבעון האחרון של השנה שעברה וברבעון הראשון של השנה יש התעוררות, ואנו רואים את זה בגדול בביצוע המשכנתאות, והסיבה לכך היא בעיקר  בגלל תוכנית מחיר למשתכן".

להערכת כהן, לא מדובר במגמה זמנית, אלא ממושכת. מחיר למשתכן תשפיע בצורה משמעותית בכל שנת 2019 ולהערכת לאומי בשנת 2019, תחזור רמת העסקאות לזו שהיתה ב-2016, בה היו 12% יותר עסקאות מאשר בשנתיים האחרונות.

 רמ"י שיווקה קרקעות עליהן ניתן לבנות 130 אלף יחידות דיור (מהן כ-27 אלף משווקות כיום), במסגרת תוכנית מחיר למשתכן –  מהן נרכשו על ידי קבלנים קרקעות לבניית  כ-65 אלף דירות בלבד. כלומר כחצי מסך הקרקעות ששווקו. מתוך 65 אלף דירות של מחיר למשתכן, רק  כ-12 אלף עסקאות בוצעו בפועל, כך שבעתיד, מסביר כהן, קיים פוטנציאל למכירת עוד 50 אלף יחידות דיור וזה צפוי להערכתו להתרחש בשנתיים הקרובות.

תוכנית מחיר למשתכן נכשלה

מחשבון סכום משכנתא