ביטוח    

הורה מפרנס נפטר – מה הסיכונים

קרדיט: pixabay

על פי הערכות של חברות הביטוח, כיום רוב המבוטחים נמצאים בביטוח חסר, במקרה של פטירה, כלומר סכום הביטוח לא מספיק לכסות את הצרכים של המשפחה.  האם צריך ביטוח חיים? כיום זו לא שאלה, כבר בחיסכון הפנסיוני יש לנו רכיב של ביטוח חיים, הרבה לוקחים משכנתאות והבנק מחייב אותם בביטוח חיים. אך תמיד אפשר להגדיל אותו באמצעות ריסק כללי.  בכל מקרה אם הדבר אפשרי, צריך להגדיל את הביטוח ככל האפשר כדי שלא תיפגע פרנסת המשפחה.

סיכון באובדן מפרנס

כמות המפרנסים היא התנאי המובהק ביותר לאיכות החיים של המשפחה. אם אחד מהפרנסים נפגע רמת החיים יורדת משמעותית. הדבר נכון שבעתיים כשיש רק מפרנס אחד או שני ההורים מייצרים הכנסה נמוכה או כלל לא. בלי הגנה ביטוחית על זה משפחות שלמות יכולות להגיע לעוני.

לפי מחקר שבדק את עלות גידול הצאצאים שלנו מגיל 0 ועד גיל 18, במהלך השנים הללו נוציא כ-612 אלף שקל על הוצאות גידול הילד הראשון. עלותו של כל ילד נוסף היא נמוכה במקצת מעלות גידולו של הילד הראשון. העלות מושפעת מגורמים שונים, העיקרי שבהם הוא רמת הכנסת ההורים.
רוב המשפחות שלהן שני בנ יזוג יצליחו לכסות את ההוצאות על הילדים.  במשפחות חד הוריות או במשפחות מרובות ילדים לרוב ההכנסה אינה מספיקה, כך שברוב גדול של המקרים הכנסה של מפרנס יחיד אינה מספיקה לגידול הילדים.

הסיבות העיקריות לסיכון לעוני בקרב ילדים:

  1. משפחות עם מפרנס יחיד
  2.  ילדים שגרים במשקי בית ללא מפרנסים.
    3. מספר הילדים במשק בית.הרבה חושבים שהחסכונות שלהם יספיקו למקרה של פטירה. אבל  חסכונות אינם ביטחונות. ייתכן שנצטרך אותם, לא בטוח שישחזרו את רמת החיים. כיום כאמור החיסכון הפנסיוני מחייב אותנו להפריש לביטוח חיים, אבל האם זה מספיק, עדיין מדובר בסכום נמוך מהמשכורת החודשית ותלוי גם בהצטרפות המבוטח לפנסיה. כך שלא תמיד זה מספיק, בייחוד אם אחד המפרנסים בעל הכנסה נמוכה.

    סיבה אחרת שאנשים מבטחים בחסר ביטוחי חיים היא אי-הוודאות, אדם לא יודע כמה הוא שווה, מה תהיה פרנסתו לאורך זמן, וכמה זמן הוא יחיה. לכך מצטרפת גם הרתיעה מדיבור על המוות.

    מה אפשר לעשות בנוסף לביטוחים הרגילים

    נוסף לביטוחים בחוק יש ביטוח ריסק למקרה פטירה. ריסק הוא מוצר שבו המבוטח קובע את סכום הביטוח  החד-הפעמי שיוענק לבני המשפחה, במקרה פטירה. ביטוח ריסק נרכש על פי רוב במסגרת פרטית. אך הוא יכול לשנות אותו לפי ראות עיניו ולפי הכנסתו הקיימת ומצבו. יתרון של ריסק פרטי הוא שאפשר לקבוע סכום שילווה את הילדים גם אחרי גיל 20. הפרמיה בגין ביטוח ריסק למקרה פטירה מוכרת במס, ועשויה לזכות את המבוטח בהטבות מיסוי .

לדאוג למשפחה שלך -דברים שחשוב לדעת על ביטוח חיים

ביטוח חיים; כל מה שצריך לדעת