מדריכי צרכנות    

הזמנתם באינטרנט חופשה והתחרטתם – האם תוכלו לבטל ולקבל זיכוי?

מעודכן ל-07/2021

הזמנתם חופשה באינטרנט לתקופת החגים ואתם מבקשים לבטל? במדריך שלפניכם תמצאו כל מה שצריך לדעת על האפשרות לקבל כספכם בחזרה ועל דמי הביטול שמותר לגבות מכם

חופשה משפחתית יכולה להיות חלום, אבל כשהדברים לא מסתדרים ומגיעים לזירה המשפטית, נושא המלונאות והתיירות עשוי להתברר כסיוט. לא פעם אנו שומעים על חופשה שהשתבשה, לקוחות זועמים שלא היו מרוצים מהפער בין המציאות למה שהוצג באתרי האינטרנט ועל סכסוכים משפטיים למיניהם. לכן, כדי למנוע מצב כזה מראש – כדאי שתכירו מראש את הזכויות שלכם.

מזמינים ומתחרטים – איך מבטלים?

הבשורות הטובות בתחום הנופש הן שיש לכם לא מעט זכויות כמזמיני חופשה באינטרנט. יותר ויותר ישראלים מזמינים חופשות ללא תיווך של סוכני נסיעות, באתרי אינטרנט המוקדשים לנושא. אפשר להזמין טיסה, מלון או שילוב בין שניהם ליעדים שונים, ורבים מעדיפים להזמין מבעוד מועד כדי להשיג מחירים אטרקטיביים. עם זאת, האפשרות להזמין במהירות ומבעוד מועד מביאה איתה גם פתח לחרטה.

"חוק הגנת הצרכן" נדרש לכך, בהוראות המיוחדות לעסקת "מכר מרחוק" – שהיא עסקה שנעשתה ללא נוכחות פיזית של המוכר והקונה בבית העסק, אלא דרך הטלפון או באינטרנט, כאשר קדמה לעסקה פנייה של המוכר לצרכן באמצעות דואר, טלפון, רדיו, פקס, טלוויזיה, פרסומים קטלוגים, מודעות וכו', או שקדמה לביצוע עסקה הצגה של המוצר או השירות באתר האינטרנט של בית העסק.

החוק קובע כי בעסקה מול נותן שירות ישראלי, אפשר לבטל עסקה שהוזמנה באינטרנט בתוך 14 יום ולא יאוחר מ-7 ימי עסקים לפני המועד שבו החופשה הייתה אמורה להתחיל. בעל העסק רשאי לגבות דמי ביטול בגובה 5% מהעסקה או 100 ש"ח – לפי הנמוך מביניהם. זאת ועוד, קיימת בחוק הגנה מיוחדת לאנשים הזקוקים לה – צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק (מגיל 65 ומעלה) או עולה חדש, זכאי לבטל עסקה מרחוק בתוך 4 חודשים.

אם החברה טוענת כי מדיניות הביטול שלה שונה – אין לכך משמעות משום שהחוק הוא הקובע. אדם שלא יקבל את כספו בחזרה, או ייגבו ממנו דמי ביטול בסכום גבוה מהקבוע בחוק – ביכולתו להגיש תביעה וכן להגיש תלונה ל"רשות להגנת הצרכן וסחר הוגן". כך, מעבר להחזרת הסכום ששילם או החזרת דמי הביטול  – הוא עשוי להיות זכאי גם לפיצוי של עד 10,000 שקל.

 ומה עם עסקאות שבוצעו באתר לא ישראלי?

שימו לב: החוק הישראלי חל רק לגבי עסקה שבוצעה מול אתר ישראלי, וחלקה או כולה מתבצעים בישראל – כמו למשל טיסה לחו"ל שיוצאת מישראל. אם הזמנתם את החופשה מאתר לא ישראלי, החוק לא תקף. במקרה כזה תהיו מחויבים לתנאים של החברה, ואם תבטלו – ייתכן שכספכם לא יוחזר לכם או שתשלמו דמי ביטול גבוהים יותר מאלו שבחוק הישראלי.

אפשרות נוספת היא שהזמנתם את החופשה מאתר ישראלי, אבל העסקה כולה מתממשת מחוץ לישראל. כמו למשל – אם הזמנתם טיסה מטורקיה ליוון, עם מלון ביוון ובחזרה בטיסה לטורקיה, בלי טיסות אל או מישראל. במצב כזה, האתר עשוי לתת לכם אפשרות לבחור בין שתי חלופות: זכות ביטול לפי החוק הישראלי או זכות ביטול לפני מדיניות הביטול של נותן השירות מחוץ לישראל. אם בחרתם באפשרות לבטל את העסקה לפני מדיניות הביטול של האתר וקיבלתם את מלוא המידע על מדיניות הביטול, הן לפני הרכישה והן לאחריה – היא גוברת על החוק הישראלי.

על כן חשוב לזכור: אם אתם מזמינים חופשה באתר לא ישראלי, או מאתר ישראלי כשמלוא השירותים ניתנים מחוץ לישראל – קראו היטב את מדיניות הביטול של החברה בטרם תשלמו.

הסוף להטעיות צרכנים באתרי תיירות?

זהירות – אתרי התיירות עובדים עליכם