כלכלה שיתופית    תיירות    

החלפת דירה בחופשה – כדאי?

חופשה, קרדיט:shutterstock
מעודכן ל-06/2019

החלפת דירה בין מטיילים/ תיירים היא אופציה שהופכת לפופולארית בשנים האחרונות במקביל להתעצמות של הכלכלה השיתופית. זה מזכיר מעט את airbnb, אבל זה שונה.

ב-airbnb אתם שוכרים דירה מאנשים פרטיים, ובהחלפת דירה, זה פשוט החלפה – החלפת דירה בדירה, אתם לדוגמה נוסעים לאוסטריה, ומוצאים שם דירה של אנשים שטסים לישראל ומעונייים בדירה שלכם – דירה תמורת דירה. אין העברת כסף, יותר זול, יותר שיתופי. אבל האם כדאי?

למעשה, קיימים כמה אפשרויות  של החלפות בתים. הגישה הראשונה – שני הצדדים נופשים באותו הזמן ופשוט מבלים כל אחד בבית של השני.

אפשרות אחרת המתאימה לאנשים עם יותר מדירה אחת – לא צריך לתאם תאריכים וכל אחד יכול לטוס כשנוח לו ופשוט להתגורר בבית המשני של המארח.

אפשרות שלישית – להתארח בבית כשהבעלים נמצאים בו.

לגישות האלו יש כאמור יתרונות – היתרון הגדול הוא כלכלי.  כמו כן, בדרך זו, יחסית נוח להיטמע ולהכיר את הקהילה המקומית.

החיסרון – אתם בחופשה וגם בבית – אתם צריכים עדיין "להחזיק" דירה/ בית –  לבשל, לעשות כביסה, לנקות. חיסרון נוסף נובע מהתחושה של רבים – לא תמיד נוח שזרים מסתובבים לכם בבית, וישנים על המיטה שלכם.

בעיהאחרת –  האטרקטיביות של השכונה בה הדירה נמצאת. אתם צרכים לוודא שהדירה "שווה" לדירה שלכם. אם יש לכם דירה 5 חדרים מול הים בתל אביב, לא כדאי לכם כמובן לקבל תמורתה, דירה של 2 חדרים במרחק נסיעה של שעתיים מפריז.

החלפת בתים מתאימה בעיקר למטיילים שמתכוונים להישאר זמן באותו מקום. אז איך עושים את זה נכון.

מומלץ להתחיל עם המעגל הקרוב אליכם –  חברים ובני משפחה. החלפת בתים עם אנשים שמכירים יותר נכונה, פחות מלווה בחשש. כמו כן, לא תצטרכו לשלם תיווך.

בשלב הבא, כתבו בקשה/ דרישה למקום אבל כמה שיותר מפורטת – תאריכי הנסיעה המתוכננים, היעדים הרצויים, אטרקציות, ייחוד של הבית שלכם.

זה המקום והזמן לפרט דרישות מיוחדות – חובה מעלית, עם בעל חיים, אלרגיה לחתולים.

המידע הזה חשוב, נסחו אותו בתמצית אך עם הפרטים החשובים וכן עדכנו שבמידת הצורך תבעירו תמונות רלבנטיות נוספות עך הדירה.

המידע הזה יכול להיות מועבר במייל למספר גופים/ גורמים שעובסקים בהחלפת דירות, וגם באתרים שמיועדים להחלפת דירות.

קיימים אתרים המיועדים להחלפת דירות – הירשמו, מלאו פרטים, יעדים שמעניינים אתכם, תאריכים, וצאו לדרך. האתרים האלו הם סוג של מתווכים ולכן הן ברובם בתשלום (הנה דוגמה לאתר כזה – lovehomeswap)

עליכם להגיב לכל  מתעניין בדירה שלכם. כדי לצמצם את האפשרויות עליכם לוודא שכל הגורמים מתאימים, כלומר שהתאריכים מתאימים לשני הצדדים, שהבית שלהם מוצא חן בעיניכם ושהוא נמצא ביעד שרציתם לבקר בו.

קחו בחשבון –  אם אתם לא מתגוררים בעיר מרכזית ומלאה באטרקציות תיירות, לא יהיה קל למצוא אנשים – לכן תסכימו להתפשר מול הדירה שתקבלו וכך תרחיבו את האפשרויות שלכם.

חשוב להכיר, אחרי הסגירה, את המשפחה שתתגוררו בבית שלה. חשוב שתרגישו איתם בנוח. אגב, תבדקו איתם אם אפשר גם להחליף מכונית, אם זה מתאים לכם כמובן. ככה תוכלו גם לחסוך בהוצאות משמעותיות על שכירות רכב.

למרות הגישה המעין חברית, יש צורך ואפילו חוזה לחתום על הסכם/ חוזה. בחוזה תפרטו גם את "כללי הבית", תחזוקה נדרשת והפיצוי במקרה של נזק.  ברוב האתרים קיים חוזה סטנדרטי שאפשר להתבסס עליו.

ולקראת סיום חשוב מאוד – להחביא, להעביר למשפחה  או לשים בכספת, חפצים יקרים.

Airbnb שאלות ותשובות