היזם לא שילם על שינוי ייעוד – הדיירים נדרשים לשלם על מלון
חדשות    

היזם לא שילם על שינוי ייעוד – הדיירים נדרשים לשלם על מלון

לא תמיד נחמד להתעורר בבוק ולגלות שאתם במלון. כך קרה לדיירים שגילו שבניין הדירות שלהם מוגדר כמלון. היזם לא שילם היטל השבחה על שינוי ייעוד הקרקע ממלונאות למגורים, וכעת – באיחור של 10 שנים – העירייה דורשת את התשלום מהדיירים במיזם

כך  עולה מתביעה שהגישו בעלי דירות ברחוב ורדיה 8 בחיפה  נגד העירייה, היזמית ורד הזהב ועו"ד צבי הרשקוביץ, בא כוחה. הסיבה לתביעה מכתב התראה חמור ששלחה אליהם העירייה, ובו איום לפתיחת חקירה פלילית.

"שימוש בנכסים לצורך שאינו מותר על פי היתר מהווה לכאורה עבירה של שימוש אסור, ודיווח הועבר לפיקוח לצורך פתיחה בחקירה פלילית", נכתב במכתב של העירייה לדיירים בפרויקט. העירייה הבהירה כי הפרויט מוגדר מלונאות והיטל ההשבחה עומד על 20 מיליון שקל.

מהתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד אשר נוטוביץ, עולה כי הפרויקט הושלם והתאכלס בשנת 2000 על קרקע שייעודה היה מלונאות. התוכנית שחלה על הקרקע היתה למלון בן 308 חדרים, וב־1994 קיבלה ורד הזהב היתר בנייה להקמת הפרויקט. במקום המלון הקימה החברה בניין מגורים בן 11 קומות ו־128 דירות גדולות. החברה לא שינתה את הייעוד ושיווקה את הפרויקט למגורים.

אומנם היזמית הגישה בקשה לשינוי התב"ע במגרש, ממלונאות למגורים, ללא ידיעתם של בעלי הדירות, אך לא   שילמה היטל השבחה בעקבות שינוי הייעוד, ועל כן היתר הבנייה נשאר למלונאות. העירייה הייתה יכולה להמשיך להתעלם מהעניין אלא שכמה דיירים ניסו למכור את הדירות וטענו שהיטל ההשבחה צריך ליפול על היזמית.

בעלי הדירות טוענים בתביעתם כי על העירייה להטיל את היטל ההשבחה על היזמית, שנהנתה ממכירת דירות המגורים הרבה לפני שינוי הייעוד. כן נטען כי התובעים רכשו את הדירות במחירי שוק, כך שלא הם נהנו מההשבחה שחלה במגרש. התובעים גם מאשימים את העירייה כי העירייה ידעה בזמן אמת שהיזמית מוכרת דירות מגורים על קרקע שייעודה מלונאות, ובכל זאת אישרה את הפרויקט.

עוד נכתב: "הוועדה לא היתה מוסמכת לפעול כפי שפעלה ואינה מוסמכת לדרוש מהקורבן, דיירי הבית ברחוב ורדיה 8, לשלם עלות הכשרת מעשיה ומחדליה הבלתי חוקיים כמו גם את עלות התעשרותו של היזם".התוסעים גם ציינו שעם אכלוס הדירות, העירייה אף חייבה את הדיירים בארנונה למגורים. והיזמית הציגה את המצב שאכן אושרו דירות בפרויקט למגורים.

לטענת העירייה: "הפנייה לבית המשפט ולעיתונות מטרתה להנציח מצב דברים בלתי חוקי ולהתחמק מתשלום חיובים שהוטלו כדין. בעלי הדירות בוורדיה 8 קנו דירות בידיעה שמדובר במלון דירות. ניסיונות ההסדרה של העירייה במהלך השנים לא צלחו, והצדדים מנסים עדיין להגיע לפשרה מוסכמת. העירייה עומדת על דעתה כי הדיירים חייבים לשלם היטלים כמו כל תושב בישראל".

מעו"ד הרשקוביץ, המייצג את ורד הזהב, נמסר: "מדובר בתביעה שמבוססת כל כולה, לפחות ביחס לחברת ורד הזהב ולעו"ד הרשקוביץ, על טענות שווא וכזב הנסתרות באופן ברור ממסמכי החוזה עליהם חתומים כל הרוכשים ומראיות נוספות. עו"ד הרשקוביץ לא היה מעורב בכל דרך וצורה שהיא בהליך שינוי הייעוד בגינו חויבו הדיירים בהיטל השבחה. נראה ששרבוב שם החברה ועו"ד הרשקוביץ לתביעה הצהרתית המכוונת במהותה נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ועיריית חיפה נועד רק לנסות ולפטור את בעלי הדירות מתשלום היטל השבחה שנקבע על ידי מוסדות מוסמכים כי הוא חל עליהם".

סיכום שנת 2019 במלונות: מספר שיא של לינות תיירים

במקום מפעל סוסיתא צפויה לקום שכונת ענק בטירת כרמל